عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

تزریق واکسن برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزا به گروه‌های در معرض خطر استان بوشهر انجام شد

فرخنده امینی به روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری آنفلوانزا یک بیماری عفونی حاد است که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل‌شده و ازآنجاکه این ویروس بیماری درکل دنیا در گردش است می‌تواند به‌راحتی هر فردی را در هر گروه سنی گرفتار کند.

واکسیناسیون سالانه گروه‌های در معرض خطر در اولویت است


امینی یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از آنفلوانزا را استفاده از واکسن عنوان کرد و افزود: واکسن‌های آنفلوانزای فصلی به‌منظور محافظت در مقابل گونه جاری ویروس‌های آنفلوانزای در گردش جهان طراحی‌شده‌اند و همواره، واکسیناسیون سالیانه گروه‌های در معرض خطر در اولویت قرار دارد.
وی درباره گروه‌های در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا چنین گفت: کادر بهداشت و درمان، کارکنان سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط‌زیست، افراد مسن و بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران خاص و نادر و صعب‌العلاج، مادران باردار که در ماه‌های شیوع آنفلوانزا باردار هستند یا باردار می‌شوند و بانوان تا دو هفته پس از زایمان ازجمله گروه‌های در معرض خطر آنفلوانزا به شمار می‌روند.

توزیع سالانه واکسن آنفلوانزا توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود


این کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: هرساله وزارت بهداشت تعدادی واکسن آنفلوانزا جهت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر خریداری نموده و در سطح کشور توزیع می‌نماید.

۵۵۹۶ دز واکسن آنفلوانزا به استان بوشهر تخصیص یافت


امینی ادامه داد: از واکسن آنفلوانزا توزیع‌شده در کشور، تعداد ۵۵۹۶ دز واکسن به استان بوشهر تخصیص یافت و بر اساس موجودی واکسن و اولویت‌های تعیین‌شده، واکسیناسیون گروه‌های هدف آغاز گردید.
وی درباره نکات کلیدی واکسن آنفلوانزا چنین گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا است که قدمتی ۸۰ ساله دارد.
امینی ادامه داد: واکسن آنفلوانزا خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا در افراد بالغ را بیش از ۳۰ درصد کاهش داده، خطر بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را نیز تا ۸۲ درصد کاهش داده و مدت بستری بیماران را به‌طور میانگین ۴ روز کمتر می‌کند.

اگر به واکسن آنفلوانزا و یا سایر واکسن‌ها آلرژی دارید واکسن آنفلوانزا را تزریق نکنید


کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا نیز گفت: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید به واکسن آنفلوانزا و یا هریک از اجزای واکسن دارند نباید این واکسن را تزریق کنند.
امینی ادامه داد: در افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب، باید واکسیناسیون تا زمان بهبودی حال عمومی به تعویق افتد.
وی افزود: در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کرونا تا زمان رفع علائم بیماری (حداقل ۲ هفته)، مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نمی‌باشند.
این کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: افراد در معرض تماس با افراد مثبت ازنظر بیماری کرونا و افرادی که در قرنطینه ناشی از بیماری کرونا قرار دارند نیز پس از اتمام مدت‌زمان قرنطینه ۲ هفته‌ای و به‌شرط نداشتن علائمی به نفع بیماری کووید ۱۹، می‌توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند.


انتهای پیام/ م.ب-۲۰۲۰