عمومی | دانشگاه بیرجند

برگزاری پیش رویداد جذب ایده هنر

زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند، در راستای جذب ایده های نوآورانه، فناورانه و اشتغال آفرین، برگزاری رویداد جذب ایده را برای دانشجویان و دانشگاهیان در نظر دارد. ایده هایی که در قدم های ابتدایی طرح های ذهنی هستند که با توجه به برنامه حمایتی زیست بوم تبدیل به کسب و کاری درآمدزا و مولد می‌شوند.

به طور کلی حمایت از طرح های نوآورانه علمی و هنری زمینه های طرح های مورد حمایت زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه است. طرح هایی که در صورت جهت دهی مناسب به شرکت های دانش بنیان و خلاق بنیان بدل می شوند که با توجه به شعار محوری امسال از اهداف کلان کشور عزیزمان در راستای استقلال و حفظ فرهنگ و تمدن پیشینیان است. استان خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و فرهنگ و تمدن در تاریخ ایران با شکوه شناخته می شود که آداب و رسوم و هنر این مردم از دیر باز مورد توجه همگان قرار گرفته است. زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند با توجه به اهمیت این مساله و با نگاه ویژه به فعالیت های نوآورانه حوزه های هنری ظرفیت ویژه ای در خصوص صنایع خلاق بنیان ایجاد کرده است که یکی از اصلی ترین نشانه‌های آن کسب مجوز های لازم و معرفی شدن به عنوان مبادی دریافت مجوز خلاق بنیان توسط این مرکز است. ۳ شرکت خلاق بنیان و ۲۲ واحد نوآور هنری و تخصیص ۲۰۰۰ متر مربع به عنوان زیر بنای واحد های صنایع خلاق در ساختمان پردیس شهدا و کارخانه نوآوری (پردیس هنر قدیم در خیابان ۱۷ شهریور) نشان از توجه زیست بوم نوآوری به زمینه های هنری است.

افزایش تعداد شرکت های خلاق بنیان و واحد های نوآور و اقدامات لازم جهت تاسیس اولین خانه خلاق استان از برنامه های اصلی این مجموعه بوده که در این راستا از تمامی دانشگاهیان دعوت به همراهی شده است. رویداد جذب ایده به منظور ایجاد شوق و انگیزه بین دانشجویان برای تحقق آرمان ها و اهداف تحصیلی و هنری‌شان و همچنین حضور و بهره مندی از حمایت های مالی و معنوی و دریافت واحد از زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی بوده است. پس از اطلاع رسانی این رویداد به صورت حضوری به دانشجویان پردیس هنر در هفته مانایی، برگزاری پیش رویداد‌های دانشکده ها در دست اجراست که هدف از آن آشنایی دانشجویان مشتاق با مفاهیم کارآفرینی و استارتاپی خاصه در عرصه های هنری است.

۱۵ آبان پیش رویداد جذب ایده هنری در محل سالن فرهنگ معاونت فرهنگی دانشگاه بیرجند برگزار شد که با استقبال دانشجویان علاقه مند همراه بود. در ابتدا دکتر خلیل نژاد ریاست دانشکده هنر به اهمیت توجه به صنایع خلاق و برنامه های حمایتی این پردیس از واحد های مرتبط گفت و از دانشجویان پیشین این دانشکده که در راستای موضوعات تحصیلی در زمینه های هنری فعال هستند به عنوان الگو هایی مناسب اشاره کرد. در ادامه دکتر ضیائی، مسئول مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند از ظرفیت های این مجموعه برای حمایت از طرح‌های نوآوری و خلاقانه گفت و قول مساعدت همکاری با دانشجویان علاقه مند داد. مهندس شورستانی مدرس دانشگاه و مشاور مرکز نوآوری از ایده و ایده پردازی و همچنین اهمیت توجه به پیرامون برای خلق ایده های مرتبط گفت. سید جواد موسوی فرد، مدیر استارتاپ آنتوس از تجربیات شخص خود گفت و راهکارهایی برای ثبت و معرفی نشان تجاری از صحبت های راهگشای ایشان بود. در ادامه مهندس هشیار مقدم مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی به استارتاپ ها و زمینه های مورد نیاز جامعه برای حضور دانشجویان هنر پرداخت. خانم دکتر عظیی نژاد، مدیر واحد نوآور زرنگاران برتر خاوران از واحد های زیست بوم نوآوری ، فناوری وکارآفرینی دانشگاه و گروه ایشان از خدمات این شرکت و مسیر شکل گیری آن گفت و در نهایت خواهران شاهسونی، مدیران واحد گالری شاهو به توانمندی های خود و مسیر شکل گیری شاهو پرداختند. واحدی که به مسئولیت فرهنگی خود نیز اشاره کردند و با ساخت مجسمه های بومی و محلی سفیران فرهنگی مناسبی برای استان خراسان جنوبی بوده اند.

در انتهای برنامه از دانشجویان صاحب ایده برای حضور در رویداد جذب دانشگاه در تاریخ ۲۶ آبان دعوت شد تا با حضور در این رویداد و شرکت در این رقابت استارتاپی توان و ظرفیت خود را در ایده پردازی بسنجند. در صورت پذیرش به عنوان ایده های برتر، حمایت های مالی و معنوی زیست بوم از بدو پذیرش صورت خواهد پذیرفت.