عمومی | فرهنگستان علوم

برگزاری پانصد و نوزدهمین جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم

روز یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱، پانصد و نوزدهمین جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم به ریاست آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان و رئیس شورا و با حضور آقایان دکتر رضا فرجی دانا دبیر فرهنگستان و دبیر شورا، دکتر علی اکبر صالحی قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی، دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم اسلامی، دکتر حسین نمازی رئیس گروه علوم انسانی، دکتر فرید مر رئیس گروه علوم پایه (به صورت برخط)، دکتر محمدقلی نادعلیان رئیس گروه علوم دامپزشکی، دکتر عباس شریفی تهرانی رئیس گروه علوم کشاورزی و دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان برگزار شد.

در ابتدای جلسه و پس از تلاوت آیاتی از کلام وحی توسط آقای دکتر محقق داماد، اعضای شورا با قرائت فاتحه مصیبت درگذشت والده مکرمه آقای دکتر توفیقی را به ایشان تسلیت گفتند و برای فقیده گرامی رحمت واسعه و آمرزش الهی مسئلت کردند.

در ادامه جلسه و پس از تصویب صورت جلسه شورای علمی قبلی، پیشنهاد گروه علوم مهندسی مبنی بر همکاری مدعو آقایان دکتر رحمت ستوده قره ­باغ استاد مهندسی شیمی دانشگاه تهران و دکتر علی وطنی استاد مهندسی شیمی دانشگاه تهران برای یک دوره دو ساله در گروه علوم مهندسی فرهنگستان مطرح شد و پس از معرفی آنان توسط  رئیس گروه علوم مهندسی و تبادل نظر، به تصویب رسید. همچنین پیشنهاد گروه علوم مهندسی مبنی بر تمدید همکاری مدعو آقای دکتر محمدتقی احمدی استاد مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس برای یک دوره دو ساله دیگر در گروه علوم مهندسی فرهنگستان مطرح شد و پس از توضیحات رئیس گروه درخصوص فعالیت­ ها و همکاری­ های ایشان در دوره قبل، و تبادل نظر، به تصویب رسید. پیشنهاد گروه علوم پایه مبنی بر تمدید همکاری مدعو آقایان دکتر احمد شیخی استاد فیزیک دانشگاه شیراز و دکتر محمد نوری زنوز استاد فیزیک دانشگاه تهران برای یک دوره دو ساله دیگر در گروه علوم پایه فرهنگستان از دیگر موارد مطرح شده در جلسه بود که پس از توضیحات رئیس گروه علوم پایه درخصوص فعالیت­ها و همکاری­های افراد پیشنهادی در دوره قبل، و تبادل نظر، به تصویب رسید.

در بخش دیگری از جلسه پیشنهاد عضویت وابسته ۲ تن از همکاران مدعو گروه علوم پایه مطرح شد که پس از معرفی آنان توسط رئیس گروه علوم پایه و بیان فعالیت های استادان پیشنهادی دور دوران همکاری مدعو در گروه مذکور، تبادل نظر شد و با رای گیری کتبی پیشنهاد به تایید رسید و برای تصویب در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت. همچنین پیشنهاد گروه علوم پایه مبنی بر حمایت معنوی فرهنگستان از همایش ملی علوم پایه دانشگاه امام حسین(ع) از طریق درج لوگوی فرهنگستان (بر طبق ضوابط فرهنگستان) در پوستر همایش مطرح شد و پس از توضیحات آقای دکتر مر رئیس گروه علوم پایه مبنی بر تایید موضوع در جلسه شورای گروه و اشاره ایشان به همکاری آقای دکتر مگردیچ تومانیان به عنوان نماینده گروه با همایش مذکور، مورذد موافقت قرار گرفت.

در بخش دیگری از نشست پانصد و نوزدهم شورای علمی، دستور جلسه یکصد و سی و دوم مجمع عمومی فرهنگستان، مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۹ قرائت شد و به تایید رسید. دبیر فرهنگستان همچنین توضیح داد که فرهنگستان در سال جاری علاوه بر برگزاری جلسه مجمع عمومی ۱۹ آبان، یک جلسه مجمع در تاریخ ۲۹ دی­ ماه برگزار می­ک ند و آخرین جلسه مجمع در سال جاری نیز که قرار بود در تاریخ ۲۵ اسفندماه برگزار شود با عنایت به تصمیم هیات­ رئیسه مبنی بر احتمال به حد نصاب نرسیدن مجمع در روزهای پایانی سال، دو هفته زودتر و در تاریخ ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. در ادامه جلسه دبیر فرهنگستان اظهار داشت که طبق تصمیم هیات­ رئیسه قرار شده است نخستین جلسه "عصر گفتگو در فرهنگستان" روز سه ­شنبه اول آذرماه در لابی طبقه سوم ساختمان فرهنگستان تشکیل شود. پس از تبادل نظر قرار شد روسای گروه ­های علمی برنامه را به استحضار اعضای پیوسته و وابسته گروه برسانند تا چنانچه موضوعی مد نظر دارند با دعوت از استادان علاقمند داخل فرهنگستان، در قالب جلسات گروهی چند نفره به بحث و گفتگو و تبادل نظر بگذراند. مقرر شد فهرست اسامی استادانی که در برنامه شرکت می ­کنند نیز توسط گروه­ها به امور اداری ارائه شود تا درخصوص تردد و ایاب و ذهاب و پذیرایی شرکت­ کنندگان برنامه­ ریزی لازم صورت پذیرد. دبیر فرهنگستان همچنین اعلام کرد که گزارشی از این برنامه تنظیم و به نحو مقتضی اطلاع ­رسانی می­ شود و چنانچه برنامه مورد استقبال قرار گرفت، جلسات هر دو هفته یک­بار تشکیل می­ شود و گروه­ های علمی می­ توانند در جلسات بعدی از مدعوین خارج از فرهنگستان نیز برای حضور در نشست­ ها دعوت به عمل آورند.

در ادامه نشست شورای علمی، دبیر فرهنگستان گزارشی از نحوه تخصیص اعتبارات و هزینه­ های فرهنگستان به تفکیک سرفصل در سال ۱۴۰۰ و شش­ ماهه اول سال ۱۴۰۱ ارائه کرد.

پس از آن آقای دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان با اشاره به اینکه مسئله آب یکی از مسائل بحرانی کشور است و همواره مورد نظر و توجه فرهنگستان بوده و توصیه­ های فرهنگستان نیز به مسئولان اعلام شده است، تاکید کرد که ضرورت دارد باز هم درخصوص آینده آب تامل و اعلام نظر شود و استادان صاحبنظر و متخصص فرهنگستان ضمن ارائه گزارشی از وضع موجود، ملاحظات و پیشنهادهایشان را ارائه کنند تا به نحو مقتضی به دست ­اندرکاران ذیربط منعکس شود. پس از تبادل نظر قرار شد "اتاق فکر آب" که به تازگی تشکیل شده است موضوع بحران آب را مورد توجه ویژه قرار دهد. آقای دکتر شریفی تهرانی رئیس گروه علوم کشاورزی در این خصوص با اشاره به اینکه آقای دکتر امین علیزاده در جلسه مجمع عمومی ۱۹ آبان در همین زمینه سخنرانی ایراد خواهد کرد و با اظهار امیدواری برای اینکه موضوع مهم آب در جلسات اتاق فکر آب دنبال شود و نتایج در قالب بیانه تنظیم و منعکس شود، تصریح کرد که فرهنگستان در این سی سال با وجود اینکه به انحاء گوناگون درخصوص وضع آب و بحران آب با دعوت از متخصصان حوزه­ های مختلف، بیانیه صادر کرده و نظرش را به مسئولان کشور اعلام کرده است، اما متاسفانه به توصیه ها کمتر اعتنا شده است.

سپس دبیر فرهنگستان نامه انجمن آموزش مهندسی ایران به فرهنگستان مبنی بر تشکیل کارگروه مشترکی برای ارتباط علوم انسانی و آموزش مهندسی را مطرح کرد. پس از تبادل نظر قرار شد معاونت پژوهشی درخصوص تشکیل کارگروهی با مشارکت و همکاری انجمن آموزش مهندسی ایران و گروه ­های علوم انسانی و علوم اسلامی و علوم مهندسی فرهنگستان برنامه­ ریزی کند.

در ادامه جلسه پس از تبادل نظر قرار شد موضوع انعکاس شایسته تر کارها و فعالیت های فرهنگستان به خارج از فرهنگستان، در دستور کار روابط عمومی قرار گیرد.

در بخش پایانی جلسه دبیر فرهنگستان گزارشی از انعقاد بیمه درمان تکمیلی اعضا و کارکنان و همچنین طرح شناورسازی ساعت کار در آبان ماه بنا بر مصوبه دولت ارائه کرد و در پایان اظهار داشت که بنا بر تصمیم هیات­ رئیسه، قرار شده است دبیر فرهنگستان با هماهنگی دبیران سایر فرهنگستان­ ها، نسبت به ارسال نامه به معاون اول رئیس­ جمهور درخصوص جایگاه ردیف بودجه فرهنگستان ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اقدام کند.