عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مردانی که به شکل مداوم دخانیات استفاده می‌کنند با افت قدرت باروری مواجه خواهند شد

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، فاطمه بهمن اظهار داشت: یکی از علل موثر در ناباروری علل محیطی است و از عوامل محیطی مهمی که تاثیر مخربی برای زوجین دارد، مصرف دخانیات است.
وی بیان داشت: اگر چه مصرف دخانیات لزوماً باعث ناباروری نمی‌شود، اما می‌تواند اثرهای منفی در قدرت باروری زوج‌ها داشته باشد مصرف دخانیات به یک اندازه در قدرت باروری زنان و مردان تاثیرگذار است.
این کارشناس مسئول اضافه کرد: تحقیقات نشان داده است مردانی که به شکل مداوم دخانیات استفاده می‌کنند با افت قدرت باروری مواجه خواهند شد.
کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اظهار داشت: مصرف دخانیات در زنان با تاثیر بر عملکرد تخمدان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تغییرات هورمونی، عادت ماهانه نامنظم، دوره ماهانه بدون تخمک‌گذاری و ... شود و با تاثیر بر روی دهانه رحم، باعث سرطان دهانه رحم می‌گردد که شانس باروری زنان را از بین می‌برد.
بهمن استفاده از دخانیات در دوران بارداری را باعث کاهش اکسیژن موجود در خون مادر دانست و توضیح داد: استفاده از دخانیات در این دوران منجر به نقص در روند رشد جنین و کودک و بروز نقص‌های مادرزادی می‌گردد.
وی توضیح داد: انجام مراقبت‌های پیش از بارداری موجب می‌گردد که مادر، حاملگی خود را با شرایط بهتری آغاز نماید و خطراتی را که موجب عوارض بد حاملگی می‌گردد در دوران پیش از بارداری اصلاح نماید، درنتیجه مشکلات آینده را برای سلامتی خود و فرزندش کاهش دهد.
بهمن گفت: عده‌ای از خانم‌ها در سنین باروری از بیماری‌های مختلف مزمن رنج می‌برند و این بیماری‌ها می‌تواند اثرات سوء روی بارداری آن‌ها داشته باشد و موجب سقط، مرگ نوزادی، ناهنجاری مادرزادی و دیگر عوارض گردد.
وی تاکید داشت: بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، اختلالات تیروئید، چاقی، پوسیدگی دندان، با مصرف دخانیات منجر به پیدایش عوارض در مادر و نوزاد می‌گردد.
کارشناس مسئول سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: مراقبت‌های پیش از بارداری هم‌اکنون در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌گیرد و کسانی که تصمیم به باروری برنامه‌ریزی‌شده دارند می‌توانند این خدمات را به‌صورت رایگان دریافت نمایند.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰