عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هشدار داد: مونواکسید کربن (CO) گازی بی‌رنگ، بی‌بو و سمی است که سردرد و سرگیجه تا کما و مرگ را شامل می‌شود

دکتر موسوی افزود: این گاز بی‌بو و بی‌رنگ سطوح بیشتر از ۶ واحد به‌طور بالقوه در مدت‌زمان طولانی‌تری سمی است و سطح مسمومیت خونی ۲٪ یا بیشتر در غیر سیگاری‌ها و ۱۰٪ یا بیشتر در افراد سیگاری غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود و ممکن است علائم ایجاد کند.
دکتر سید حسین موسوی افزود: تعداد قابل‌توجهی از بیمارانی که از مسمومیت با CO جان سالم به درمی‌برند از عواقب طولانی‌مدت عصبی و عاطفی رنج می‌برند. کمبودهای عصبی لزوماً با سطح CO خون مرتبط نیستند، اما احتمالاً ناشی از اثرات CO بر تنفس هسته سلولی، استفاده از انرژی سلولی، التهاب و تولید سم، به‌ویژه در مغز و قلب هستند.
وی گفت: در مسمومیت با این گاز سمی نقایص عصبی شناختی طولانی‌مدت در ۱۵ تا ۴۰ درصد بیماران رخ می‌دهد، درحالی‌که تقریباً یک‌سوم از بیماران متوسط تا شدید مسموم، اختلال عملکرد قلبی، ازجمله بی‌نظمی ضربان در قلب، اختلال عملکرد عضلات قلب و سکته قلبی را نشان می‌دهند.
سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر خاطرنشان کرد: شواهد موجود از بروز سالانه مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) در استان بوشهر، بر اساس ماموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی استان بوشهر، ۴۰ ماموریت نجات در سال ۱۴۰۰ با این گاز است. هرچند که با اقدام و نظارت شرکت گاز استان تعداد مرگ‌ومیر ناشی از این گاز بی‌رنگ و بی‌بو کاهش‌یافته است.

انتهای پیام/ زن: (۵۰۰۰۰)