عمومی | دانشگاه شهید باهنر کرمان

بررسی و ارائه راهکارهای عملیاتی پدیده سرما زدگی درخت پسته

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان،دکتر حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به حضار و میهمانان در جلسه به معرفی فعالیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه اشاره نمود و افزود: دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان بزرگترین دانشگاه در جنوب شرق کشور است که  اهداف و رسالت‌های آموزشی و پژوهشی و تعامل با جامعه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت: یکی از اهداف مهم دانشگاه شهید باهنر کرمان همکاری با صنعت و حل مسائل و مشکلات جامعه است و تاکنون تعامل های زیادی را در حوزه صنعت داشته‌ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان جزء دانشگاه‌های جامع است در تمامی حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و محصولات دانش‌بنیان نقش موثری را ایفا کرده است.

رئیس دانشگاه گفت: حل مسائل جامعه یکی از مواردی است که هم جامعه از دانشگاه انتظار دارد که به شکل علمی و درست ورود کند و هم دانشگاه خود را مدیون می‌داند که بتواند در خدمت جامعه باشد.

دکتر اکبری‌فرد در زمینه مشکلات و دغدغه‌های حوزه کشاورزی در خصوص باغات و درختان پسته خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین پدیده‌ هایی  که باعث خسارات به باغات پسته می‌شود پدیده سرمازدگی است که بیشتر، گل‌ها و جوانه‌های درخت پسته را مورد هدف قرار می‌دهد و سبب از بین رفتن آنها می‌شود و در نهایت با کاهش باردهی و کمیت و کیفیت محصول پسته روبرو خواهیم بود.

وی گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی و با استفاده از راهکارهای علمی و پژوهشی بتوانیم از سرمازدگی درختان پسته جلوگیری کنیم.

دکتر قاسم محمدی‌نژاد مشاوره رئیس دانشگاه و رئیس شورای مشاوران گفت: از زمانی که دکتر اکبری‌فرد مسئولیت ریاست دانشگاه را قبول کردند کارهای بزرگ و جهادی در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت از جمله: ارتباط با صنایع مس، گل‌گهر و میدکو و صنایع بزرگ استان صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه دانشگاه شهید باهنر کرمان به عنوان دانشگاه مادر استان، مرجعیت دارد شورای راهبری و فناوری استان بحث مدیریت کمیته علمی راهبردی و همچنین قانون جهش تولید دانش‌بنیان و مدیریت کمیته علمی آن را به دانشگاه شهید باهنر واگذار کرده است که باعث شده دانشگاه نسبت به گذشته نگاهی متفاوت به جامعه و حل مسائل آن داشته باشد.

مشاور رئیس دانشگاه و رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی افزود: دانشگاه شهید باهنر کرمان تمامی موسسات آموزشی  و مراکز علمی استان را به عنوان یار کمکی می‌داند و نگاهی که در دانشگاه حاکم شده نگاه شبکه‌ای است و اگر بخواهیم در هر حوزه‌ای به جمع بندی برسیم و نتیجه بگیریم باید با تشکیل یک تیم تحقیقاتی و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی بتوانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

در ادامه جلسه هر کدام از اعضاء راهکارها و پیشنهادهای پیشگیری از سرمازدگی درخت پسته به نقد و بررسی گذاشتند.

گفتنی است: در این جلسه دکتر اکبری‌فرد رئیس دانشگاه، دکتر قاسم محمدی‌نژاد مشاوره رئیس و رئیس شورای مشاوران دانشگاه و مدیران و مسئولان : سازمان جهاد کشاورزی استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، اتاق بازرگانی، پژوهشکده پسته رفسنجان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دانشگاه ولیعصر رفسنجان، پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه و جمعی از کشاورزان پیشرو استان حضور داشتند.

آلبوم تصاویر: