عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

آیا ادویه جات و عرقیات گیاهی هم فاسد می‌شوند؟ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱

عرقیات گیاهی روی ظروف پلاستیکی تاثیر گذاشته و از آنها تاثیر می پذیرند. این محصولات را حتما در بطری های شیشه ای نگهداری کنید.


عرقیات گیاهی دو آتشه یا عرقیات رقیق شده با آب؟

برخی از عرقیات، حاصل دوبار تقطیر است که کیفیت بهتری دارد. یعنی عرقی که از گیاه گرفته می شود، دوباره با برگ های گیاه جوشانده شده است. به این ترتیب درصد خلوص بیشتری دارد. روی بسته بندی این عرقیات کلمه دو آتشه نوشته شده البته اصل یا غیر واقعی  بودن این محصولات صرفا با آزمایشات مشخص میشود

هرچقدر آب به کار رفته در عرقیات بیشتر و میزان اسانس گیاه از حدی کمتر باشد اثر بخشی عرق ضعیف‌تر می‌شود

عرقیاتی پاستور شده سالم بوده و دارای بسته بندی بهداشتی و تاریخ مصرف است و رنگ شفاف و زلالی دارد.  اگر عرقیات پس از مدتی کدر شد یا رسوب کرد، نشان دهنده این است که آلوده به قارچ و کپک شده و مصرف آن مسمومیت‌زا خواهد بود.

برخی عرقیات گیاهی روی ظروف پلاستیکی تاثیر گذاشته و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد. بنابراین باید این محصولات را در بطری‌های شیشه‌ای که دارای درپوش آلومینیومی است، نگهداری کرد.

شرایط کلی نگهداری عرقیات گیاهی

عرقیات را در مقابل نور خورشید نگه ندارید چرا که عطر و خاصیت خود را از دست می‌دهند. آنها را در ظروفی که درب آنها پرس شده باشد نگهداری کنید.

عرقیات باید در جای خنک همچون یخچال نگهداری شود و هر گونه تغییر در عطر، طعم و رنگ عرقیات نشان دهنده کیفیت پایین و غیرقابل مصرف شدن آن است.

عرقیجات نباید یخ بزنند بنابراین آنها را در فریزر نگذارید.

بهترین مکان برای نگهداری عرقیات مکان هایی هستند که جریان هوا در حال چرخش بوده و خنک می باشد.

هر گونه تغییر در عطر و طعم عرقیات نشان دهنده کیفیت پایین و غیرقابل مصرف شدن آن است.

عرقیات اصولا  یک تا ۳ سال (بر حسب درج تاریخ تولید و انقضا ) تاریخ مصرف دارند، هنگام مصرف حتما به تاریخ انقضای آن‌ها دقت کنید.

البته این را هم بدانید نگهداری طولانی مدت و نامناسب عرقیات گیاهی به تبخیر و جدا شدن اسانس محصول منجر شده و اثر درمانی آن از بین خواهد رفت.

برای شناسایی محصول سلامت می توان از این راه ها استفاده کرد:

روی شیشه عرقیات به آرم استاندارد، مجوزهای وزارت بهداشت، تاریخ مصرف توجه کرده و خرید از فروشگاه های معتبر را فراموش نکنید.

توجه به رنگ و محتویات عرقیات بسیار مهم است.  از آنجا که عرقیات گیاهی از تقطیر بخار حاصل از جوشاندن گیاهان به دست می آید، عرقیات خالص و بدون آلودگی، بی رنگ و شفاف هستند. به علاوه عرقیات گیاهی سالم نباید جز خود عرق که مایع است، چیز دیگری داشته باشد.

اگر دیدید عرق گیاهی رنگی یا کدر است یا جامدات زاید داخل آن وجود دارد به هیچ عنوان آن را خریداری نکنید. این ذرات جامد چوب و اضافات گیاه است که گفته می شود باعث سمی شدن محصول می شود. به علاوه چنین محصولی ممکن است اصلا عرق گیاهی نباشد و فقط برگ های گیاه را جوشانده، صاف کرده و به اسم عرق گیاهی وارد بازار کرده اند.

نکته مهم دیگری که درباره ذرات جامد داخل عرقیات گیاهی وجود دارد این است که این ذرات ممکن است پتانسیل فاسد شدن داشته باشند که همین فساد ذرات جامد اضافی، باعث فاسد شدن خود عرق هم می شود.