عمومی | موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

دومین جلسه شورای نظارت و ارزیابی موسسه با حضور اعضاء برگزار شد

دومین جلسه شورای نظارت و ارزیابی موسسه با حضور اعضا در سالن شهید سلیمانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه در این نشست که با دستور کار بررسی و اولویت بندی سناریوهای ارزیابی موسسه در سال ۱۴۰۱و با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه، دکتر روح الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، دکتر روح اله سهرابی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی، دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران، دکتر عزیزاله معماریانی استاد دانشگاه خوارزمی و سایر اعضای حقیقی و حقوقی این شورا برگزار شد؛ در ابتدا دکتر طاهری نیا ضمن معرفی اجمالی موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی، به ماموریت ها و ظرفیت ها موسسه اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریت های جدید موسسه، انجام پژوهش های مسئله محور است که تاکنون در این زمینه از طرف مقام عالی وزارت بیش از بیست مسئله به موسسه ارجاء و تاکنون به ده مسئله پاسخ داده شده است و این یکی از کارکردهای موسسه به عنوان کانون تفکر آموزش عالی است.
طاهری نیا ادامه داد: دو کار ویژه موسسه نیز نظام آمار آموزش عالی و همچنین رصد اشتغال فارغ التحصیلان است و در یکسال گذشته برخی اقدات نوآورانه نیز انجام گرفته که ایجاد شبکه متخصصین آموزش عالی و تصویب اساسنامه آن یکی از این موارد است و انشاله به زودی شاهد اجرایی شده این شبکه خواهیم بود.


در ادامه دکتر هادی مرجایی مدیر ارزیابی و نظارت موسسه با مرور مباحث جلسه قبل گفت: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی یک موسسه ملی است و کارویژه های خاصی دارد لذا حضور اعضای شورا و ارائه رهنمودهای لازم می تواند آثار ملی داشته باشد.
وی افزود: در دوره جدید باید کارآمدی مدنظر قرار گیرد و موسسه به جایگاه قبلی خود بازگردد. برنامه سوم راهبردی موسسه نیز با همین هدف تدوین و در حال طی فرآیند تصویب در هیات امنا می باشد. مرجایی با اشاره به موضوع جلسه که بررسی و اولویت بندی سناریوهای ارزیابی موسسه در سال ۱۴۰۱، به تشریح سناریوهای ده گانه در این خصوص پرداخت.
سپس اعضای شورا نظرات خود را در خصوص سناریوهای ارائه شده اعلام نمودند که عمده محورهای آن به شرح زیر است:

  • لزوم توافق اعضای موسسه در مورد اهداف برنامه راهبردی موسسه

  • اندازه پذیری اهداف راهبردی

  • نگاه سیستمی به ارزیابی و بررسی تمام ابعاد این موضوع

  • لزوم توجه به افزایش بهره وری در مدل های ارزیابی

  • تفکیک مرزهای پایش و ارزیابی

  • استفاده از دانش های مختلف در حوزه ارزیابی

  • ادغام برخی از سناریوهای پیشنهادی ده گانه

  • ارزیابی براساس اهداف، ماموریت ها و پتانسیل های موجود موسسه

  • وجود شاخص های کمی در کنار شاخص های کیفی

  • لزوم ایجاد مدل جامع ارزیابی موسسات پژوهشی ملی