عمومی | دانشگاه فرهنگیان

تبیین دو مولفه هویت ملی و مقاومت در بطن برنامه درسی

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهتمام دانشگاه فرهنگیان به مسئله فرهنگ و در صدر آن تقویت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت، گفت: دو مولفه هویت ملی و مقاومت در بطن برنامه درسی خواهند نشست و از سال آینده در گزینش معلمان این دو مولفه را مداخله خواهیم داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ رضا مراد صحرایی در آیین معارفه اعضای شورای فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج شهید سلیمانی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، آرمان دانشگاه را تربیت معلم الخیر دانست و با اشاره به روایات در وصف اهمیت نقش معلمی، تصریح کرد: معلمان افسر مبارزه با جهل و روشنایی بخشی به بشریت هستند، هر اتفاق بدی ریشه در جهل دارد و معلمی کسی است که می خواهد با نادانی مبارزه کند از این حیث نقش مهمی دارد.

وی مبارزه با جهل، نادانی و مسیرهای انحرافی را از وظایف معلم نام برد و تصریح کرد: تدین، تفکر و تعقل سه ویژگی است که باید برای قوی شدن معلم ایجاد شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه معلمی که بخواهد با جهل مبارزه کند باید قوی و معلم قوی باید بصیر باشد، افزود: اکسیر تدین معلم و مسیر تفکر ورزی و عقلانیت او، دانشگاه فرهنگیان است.

وی دانشگاه فرهنگیان را یکپارچه بسیجی عنوان و اظهار کرد: بسیج متعلق به نظام است و الگوی بسیج حضرت امیر المومنین(ع) و تمام حرف ایشان بصیرت، بصیرت دادن و تقوا است.

صحرایی، با بیان اینکه امروز رسالتی بالاتر از روشنگری نیست، داشتن تقوا را ویژگی اصلی فرد انقلابی نام برد و خاطر نشان کرد: تقوا در مفهوم زمان خود می تواند وسیع باشد، امروز هیچ عمل متقیانی، بزرگتر از روشنگری، تبیین و حفظ نظام نیست.

وی داشتن ذهن تاریخی معلمان در مسیر روشنگری را لازم دانست و افزود: معلم باید خود ذهن تاریخی داشته باشد تا به دانش آموزان نیز بدهد. اگر معلم بداند چه به سر ایران آمده تا به اینجا رسیده می تواند به دانش آموزان منتقل کند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، از برگزاری اردوی راهیان پیشرفت با قوت و در حجم وسیع در دانشگاه فرهنگیان به همراه تقویت اردو های راهیان نور و راهیان مقاومت خبر داد و گفت:  باعث افتخار است  که در دانشگاه فرهنگیان بیش از سایر دانشگاه ها افزون بر ۵ درصد بودجه درحوزه فرهنگی هزینه می شود.

وی بر اهتمام دانشگاه فرهنگیان به مسئله فرهنگ و در صدر آن تقویت فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت تاکید کرد و گفت: دو مولفه هویت ملی و مقاومت در بطن برنامه درسی خواهند نشست و از سال آینده در گزینش معلمان این دو مولفه را مداخله خواهیم داد.

صحرایی، در ادامه با اشاره به نیاز به اصلاح فرایند های ورودی، خروجی و تربیتی بر این مبنا، اظهار کرد: از سال آینده آزمون جامع متناسب با شش ساحت سند تحول خواهیم داشت، دانشجومعلمان باید ۱۲ مهارت (شش مهارت الزامی و  شش مهارت اختیاری) در زمان دانش آموختگی کسب کرده باشند.

گفتنی است در پایان احکام اعضای شورای فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج شهید سلیمانی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان با حضور مشاور وزیر و فرمانده بسیج فرهنگیان وزارت آموزش و پررش و رئیس دانشگاه فرهنگیان به آنان اعطا شد.