عمومی | دانشگاه مذاهب اسلامی

اولین جلسه از سلسله نشست های "هویت زن" با حضور جناب آقای دکتر اقبالی برگزار شد

اولین جلسه از سلسله نشست های "هویت زن"، حلقه مفقوده جریان زن زندگی آزادی با حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به صورت حضوری به همت بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه در این نشست دکتر ابوالفضل اقبالی ،پژوهشگر مطالعات جنسیت و خانواده به تشریح ماهیت و مختصات مسائل اخیر پرداخت و با اشاره به اینکه از شعار ها و اهداف هر جنبش اجتماعی میتوان به هویت آن پی برد افزود: مهم ترین شعاری که اتفاقات اخیر بر محور آن شکل گرفت شعار "زن، زندگی، آزادی" است که مرکز ثقل این شعار بر "آزادی زن" تمرکز دارد و با توجه به بستری که این اتفاقات در آن رخ داده مدعی می‌شوند که حکومت ایران فعالیت های زنان را محدود میکند و با قانون حجاب حق زندگی را از آنان گرفته!

وی ادامه داد: با بررسی های دقیق تر به این نکته پی می‌بریم که ماهیت این جنبش بر خلاف آن شعار، نه زنانه ست و نه طرفدار زندگی ست و نه آزادی را به رسمیت می‌شناسد.

این پژوهشگر در ادامه عمق و ضریب خشونت اعمال شده علیه نیروهای امنیتی و مردم، عدم رعایت حریم‌ها و رکیک بودن شعارها و لیدرهای این جریان در گفتار و رفتار، بیان شدن مطالبات و دغدغه های فرعی را از علل اصلی ضد "زن" بودن این شعار ها بر شمرد.

دکتر اقبالی همچنین انفعال این جریان ها در کنشگری را باعث از بین رفتن دو عنصر حیاتی امنیت و آینده عنوان کرد و گفت: مولفه"زندگی" هم در این شعار نفی می‌شود چرا که در هر بازه‌ای اولویت هایی برای فرد مطرح است، برای نسل جدید هم زندگی در لحظه اولویت دارد و زندگی کردن در لحظه فقدان آینده را پیش میکشد.

وی ضد "آزادی" بودن این رفتار هارا نیز تشریح کرد و گفت: این جریان اعتقادی به آزادی حقیقی ندارد و علاوه بر اینکه آزادی بیان را برنمی‌تابد حتی اجازه‌ی آزادی سکوت را نیز به افراد نمی‌دهد و افراد تاثیر گذار در جامعه را تحریک به همسویی با خودشان می‌کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که در مورد چرایی ادا نشدن حقوق زنان به طور کامل در جامعه ی اسلامی سوال کرده بود، گفت: ما در حال حاضر تصویر روشنی از اجزای موجودیت زن نداریم و ذهنیت ما ملغمه‌ای از نگاه سنتی و مدرن به جایگاه زن است. نه می‌خواهیم او را کامل در خانه محدود کنیم و نه اینکه با دادن آزادی های بیش از حد موجب آسیب زدن به او شویم بلکه مرز باریکی میان این دو موضوع وجود دارد که قادر به تشخیص صحیح آن نیستیم و اگر تا الان پیش آمدیم با تکیه بر اندیشه های ناب شهید مطهری در این عرصه بوده است.

دکتر اقبالی در ادامه به توضیح منطق گشت ارشاد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان پرداخت و نظارت بر اجرای صحیح قانون حجاب را مهمترین دلیل و منطق وجود گشت ارشاد عنوان کرد.

استاد دانشگاه تهران افزود: اگر قانونی به تصویب می‌رسد برای اجرای آن باید تضمین هایی در نظر گرفت تا در مسیر آن خللی ایجاد نگردد و اگر انتقادهایی نیز به گشت ارشاد وارد شده به خاطر فرم اجرا و روش های به کار گیری شده در آن است وگرنه وجود آن به عنوان ناظر اجرای قانون ضروری می‌باشد.

دکتر اقبالی در ادامه با بیان اینکه تزاحمی بین قانون حجاب و قوانین دیگر کشور نیست گفت: نباید با پیش کشیدن بهانه‌هایی مانند مشکلات اقتصادی و وجود فساد در سیستم بانکی و چنین دلایلی مانع اجرای قانون حجاب شد و آنرا در تقابل با دیگر مسائل قرار داد چرا که متولی هر امری باید در جای خود بر اجرای قوانین نظارت کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئله‌ی حجاب پر رنگ شده به خاطر تلاش های رسانه ای دشمنان جمهوری اسلامی است چون که می‌دانند باید از دروازه‌ی فکر و فرهنگ در ایران زمین نفوذ کنند.

وی در پاسخ دانشجویی که پرسید "چرا حجاب، قانون است؟ " گفت : رعایت حجاب جزو مسائلی ست که در ساحت فردی افراد نمی‌ماند و میتوان امتداد آن را در جامعه یافت ، وقتی پیامد های اجتماعی بر رفتار فردی حمل میشود رفتار اجتماعی شکل میگیرد و با توجه به اینکه اجتماع عرصه ی مداخله ی قانونی ست عادیست که حجاب به صورت قانون تعریف شود.
دکتر اقبالی همچنین اضافه کرد: باید به شدت از به کار بردن عبارت "حجاب اجباری " پرهیز کرد؛ به دلیل اینکه این ترکیب ترور نشانه شناختی در جامعه ی امروز است و با سیگنال های دشمن به افکار تزریق می‌شود در نتیجه نافرمانی مدنی را در پی دارد.

وی ادامه داد: فی المثل باید از واژه ی " الزام" به عنوان جایگزین کلمه ی " اجبار" استفاده کنیم چرا که حجاب لازمه ی حضور مفید در جامعه است و انسان ها به ضابطه مندی پوشش فطرتاً علاقه مندند و کسی آنها را مجبور نکرده که حدودی برای خود قائل باشند.

در پایان دکتر اقبالی افزود؛ سازو کار حرفه ای مطالبه گری ، گفتمان سازی است و اگر خواسته ای هم مطرح میشود باید با هنرمندی و ظرافت پیش رود تا در اعماق جامعه اثرگذار واقع شود.
لازم به ذکر است این نشست با همت بسیج دانشجویی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار گردید.
تهیه گزارش از دانشجو خانم مریم تاریوردی