عمومی | موسسه تحقیقات خاک و آب

کارگاه نسخه نویسی کود

تبیین سیاست ها و برنامه های مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در اولین کارگاه ملی آموزشی مهارت محور نسخه نویسی کودی

استفاده از کودهای آلی، شیمیایی و زیستی نقش بی بدیلی در تولیدات گیاهی و ارتقای امنیت غذایی دارد. برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در سال ۱۳۹۳ با همکاری ذینفعان تهیه گردید. یکی از ارکان مهم این برنامه نظام توصیه و مصرف کود و تقویت جایگاه نسخه نویسی بر مبنای آزمون خاک و گیاه بود. بدین منظور تفاهم نامه اجرایی آزمایشگاه های خاکشناسی و شرکت های خدمات مشاوره فنی خاکشناسی و مدیریت خاک در سال ۱۳۹۷ ابلاغ گردید. در این راستا و با هدف تربیت نسخه نویس و کارشناس توصیه ای "نخستین کارگاه آموزشی مهارت محور نسخه نویسی کودی" از ۷ لغایت ۱۲ آبان ماه توسط موسسه تحقیقات خاک و آب و با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد. در دومین روز این کارگاه آموزشی سیاست ها و برنامه‌های مدیریت حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه وزارت جهاد کشاورزی توسط معاون محترم آب و خاک، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز و رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب برای شرکت کنندگان در این کارگاه تبیین گردید.

در این مراسم دکتر اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با اشاره به اهمیت کود در تولیدات گیاهی مولفه های مختلف نظام کود از جمله برآورد نیاز، تامین، ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده‌های کودی را ذکر نموده و به تشریح آن ها پرداختند.

مهندس شمس آذر رئیس محترم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی البرز ضمن تقدیر و تشکر از تشکیل این کارگاه به اهمیت نظام کود در قانون افزایش بهره وری کشاورزی پرداخته و چالش های مهم آن را بیان و اظهار خرسندی کردند که سرانجام پس از ۱۵ سال از ابلاغ این قانون موضوع نظام نسخه نویسی در الویت کار قرار گرفته است.

در خاتمه این مراسم آقای دکتر عباسی معاون محترم وزیر در امور آب و خاک به بیان ضرورت و جایگاه منحصر به فرد آب و خاک در تولیدات کشاورزی پرداخته و بر مهم و کاربردی بودن این کارگاه تآکید کردند. ایشان بر استفاده و ترویج الگوهای موفق در مدیریت حاصلخیزی در تصمیم گیری خردمندانه در استفاد از کودهای غیر شیمیایی توجه به مدیریت منابع آلی کودها از جمله کودهای زیستی در نسخه نویسی به اعتمادسازی در بهره برداران، استفاده کاربردی از نقشه های مدیریت پذیر خاک و پیوند آن به قانون حفاظت خاک و اجرایی نمودن آیین نامه های مرتبط تاکید نمودند.