عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تغییر اقلیم؛ بزرگترین چالش قرن حاضر



عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت و ایمنی تغییر اقلیم را بزرگترین چالش قرن حاضر عنوان کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، نشست روز جهانی مبارزه با تغییر اقلیم با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محسنی رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم گفت: بزرگترین چالش قرن حاضر تغییرات اقلیم است که سبب گرمایش زمین، بالا آمدن آب دریاها، جنگل زدایی، سیلاب و ظهور بیماری ها نوپدید عفونی می‌شود.

وی افزود: پیش بینی‌ شده که ۱.۵ تا چهار درجه سانتیگراد افزایش دما در قرن آینده در جهان داشته باشیم . این افزایش سبب تغییر الگوی بارش، کمیت و کیفیت منابع آب، بالا آمدن آب دریاچه ها، کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی، اثرات سلامتی و اقتصادی فراوان می‌شود که هر یک درجه افزایش دما ، ۱۵-۱۰ درصد کاهش درآمد GDP را به همراه دارد.

دکتر محسنی اثرات تغییرات اقلیم در منطقه خاورمیانه را بسیار زیاد برشمرد و افزود:  افزایش درجه حرارت ۲.۶ درجه سانتیگراد در دهه‌های آینده و کاهش ۳۰ درصد نزولات آسمانی از جمله این تاثیرات هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت گرمایش جهانی و تغییرات اقلیم را مهمترین تهدید سلامت جهانی می‌داند و افزایش بیماری های قلبی، ریوی، عفونی مثل آنفلوآنزا و سلامت روان ارتباط معناداری با تغییرات اقلیم دارد.

دکتر جندقی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این نشست به بیان اقدامات انجام شده در حوزه تغییر اقلیم و سلامت پرداخت و گفت: در دهه‌های گذشته منابع محیط زیستی، اکوسیستم و سلامت مردم به دلایل کاهش رطوبت هوا، خشکسالی‌های پیاپی، استرس حرارتی و آلودگی های هوا و آب و خاک مورد تهدید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر سلامتی انسان‌ها و میزان مرگ و میر منتسب به گرمای هوا به تشریح اسناد بالادستی از جمله آئین‌نامه اجرای کنوانسیون تغییر اقلیم که دستگاه‌ها را موظف به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می کند، سند بین‌المللی اهداف توسعه پایدار ( SDGs-۲۰۱۶ ) و به ویژه آرمان سیزدهم پرداخت.

دکتر جندقی خاطرنشان کرد: در آرمان سیزدهم، اقدامات سریع به منظور مقابله با تغییرات اقلیم و اثرات آن بیان شده است که ازآن  جمله می توان به ارتقای ظرفیت تاب‌آوری و سازگاری در برابر خطرات و بلایای طبیعی مرتبط با تغییر اقلیم در تمام کشورها، ادغام اقدامات تغییرات آب و هوا در سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های ملی، ارتقای سطح آموزش، افزایش سطح آگاهی و ظرفیت انسانی و سازمانی در مباحث کاهش انتشار و سازگاری و تقلیل اثرات ناشی از تغییرات اقلیم و هشدار زودهنگام اشاره کرد.

وی در خاتمه با اشاره به اقدامات انجام شده، اجرای برنامه سازگاری سلامت با تغییر اقلیم کشور با استفاده از کمک مالی صندوق سبز اقلیم، اجرای برنامه سازگاری سلامت با پدیده گرد و غبار در کشور، اجرای برنامه کاهش مصرف انرژی در مراکز بهداشتی و درمانی را از برنامه های آتی این سازمان برشمرد.

دکتر زرگرپور معاون اسبق امور آب وزارت نیرو نیز در این نشست به تبیین اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب کشور پرداخت.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی خشک ایران به آثار و پیامدهای تغییرات اقلیمی بر منابع آب کشور براساس تحقیقات صورت گرفته با مدل شبیه سازی تا افق ۲۰۴۰ اشاره کرد.

به گفته وی این آثار به صورت کاهش ۱۰ درصدی بارش ها، افزایش ۴۰ درصدی بارش های سنگین و سیل آسا، افزایش روزهای داغ بیش از ۳۰ درجه و کاهش روزهای یخبندان، کاهش سرانه ذخایر آبی تا حدود ۱۳۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر خواهد بود.

دکتر گل علیزاده رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست نیز به بیان فعالیت های ملی صورت پذیرفته، رابطه بین تغییر اقلیم و آلودگی هوا و اقدامات صورت گرفته در سازمان پرداخت و رابطه تغییر اقلیم و آلودگی هوا را ارتباطی مستقیم عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم در تشکیل گاز ازن، در انتشار مواد آلی فرار، در تولید آلاینده ناکس وانتشار گرد و خاک نقش دارد.

وی در ادامه به برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم اشاره کرد و برنامه‌های عملیاتی پیش‌بینی شده در این برنامه را شامل کاهش انتشار انرژی و فرآیندهای صنعتی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ردپای کربن در برنامه‌های توسعه اقتصادی اجتماعی کشور، سازگاری در بخش‌های کشاورزی، امنیت غذایی، مدیریت منابع آب، منابع طبیعی و تنوع زیست و بهداشت عنوان کرد.

دکتر گل علیزاده در خاتمه سخنان خود به برخی از چالش‌های این حوزه از جمله عدم درک صحیح سازمان‌ها و نهادها در خصوص اثرات تغییر اقلیم، عدم تعیین تکلیف موافقت نامه پاریس، عدم وجود نهادهای مالی معتبر ملی و نبود زیرساخت‌های قانونی، فنی و اجرایی لازم برای مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد.

دکتر میکی کو نماینده دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز به تاثیرات اساسی تغییر اقلیم بر سلامتی بر طبق پنجمین گزارش IPCC اشاره کرد.

وی با بیان شرایط اقلیمی و تاثیرات قابل انتظار ناشی از آن در ایران، طبق پروفایل سلامت و تغییر اقلیم کشورها تهیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۲، به اهمیت انجام مطالعات مشترک با سازمان های بین‌المللی توسط کشورها اشاره کرد.

تقویت مداخلات در استرتژی ملی سلامت و تغییر اقلیم در ایران، تقویت همکاری های چندبخشی در سلامت و تغییر اقلیم، ارزیابی قواید متقابل سلامتی سیاست های ملی مرتبط با کاهش تغییر اقلیم، ساخت مراکز بهداشتی درمانی پایدار و تاب آور در برابر تغییر اقلیم برخی از موارد مطرح شده در این خصوص بود.

دکتر مصدق راد استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ضمن تعریف تاب آوری نظام سلامت، ایران را به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیم دانست و با اشاره به گزارش ۲۰۲۲ سازمان جهانی بهداشت، پروفایل سلامت و تغییر اقلیم کشورها خاطرنشان کرد: میانگین افزایش دمای سالانه ایران تا پایان قرن ۵.۲ سانتیگراد خواهد بود.

وی گفت: این تغییرات اقلیم سبب افزایش بیماری های تنفسی و قلبی عروقی، بیماری ها و عوارش ناشی از گرما، شیوع بیماری های عفونی، صدمات و مرگ زودرس ناشی از حوادث شدید آب و هوایی مانند سیل و طوفان، بیماری های روحی-روانی مثل اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی خواهد شد.

براساس این گزارش در این نشست از کتاب "کمی سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده های ذرات معلق PM۲.۵ در بیست و هفت شهر ایران در سال ۱۴۰۰" که توسط معاونت بهداشت مرکز سلامت محیط و کار گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم با همکاری مرکز تحقیقات کیفیت و تغییر اقلیم تهیه شده بود رونمایی شد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع