عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

غذا، تاریخ و فرهنگ

طیبه عزت‌اللهی‌نژاد غذا را از مولفه‌های قدرت جوامع و در تاریخ تاثیر گذار دانست و به برنامه اینجا چراغی روشن است رادیو گفت‌وگو گفت: غذا بر گرفته از اقتصاد و سیاست هر جامعه است و صرفاً سیرکنندگی غذا مطرح نیست. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با بیان این که غذا از هزاره‌های دور آمده و امروز به عنوان میراث فرهنگی به دست ما رسیده است، گفت: غذا میراث حیات سالم هر جامعه است.

وی با بیان این که غذا تولید معنا می‌کند و کشورهایی که قدرتمند هستند، از طریق مواد اولیه و غذا دیگر کشورها را کنترل می‌کنند، گفت: بذرها وارد هر کشوری نمی‌شوند که این مسئله نشان می‌دهد حفظ زیست‌بوم اهمیت دارد و کشورها باید چارچوب غذای مردم خود را حفظ کنند.

عزت‌اللهی‌نژاد با بیان این که غذا از هزاره‌ها آمده و امروز به عنوان میراث فرهنگی به دست ما رسیده است، گفت: غذا میراث حیات سالم هر جامعه است.

وی گرایش به غذای دیگر ملل را به مرور باعث ایجاد حس بیگانگی با وطن در میان جوانان دانست و افزود: این مسئله حاصلی ندارد جز این که حس تعلق و بودن واقعی در جامعه دچار خدشه می‌شود.

این مردم‌شناس سخنان خود را با ذکر مثالی در رادیو گفت‌وگو ادامه داد: وقتی یک فرد ترکمن در جامعه خود بزرگ می‌شود و می‌بالد، بدنی مطابق با آن فرهنگ خواهد داشت. در این بین مهم ترین مولفه خوراک آن جامعه است چون برای آن قوم تولید معنا کرده و انسجام و اتحاد را در میان آنان تقویت می‌نماید.

عزت‌اللهی‌نژاد فصل‌الخطاب و تثبیت‌کننده مراسم‌ها را خوراک معرفی کرد که در سوگ و شادی شرکت دارد و هر گونه مراسم با خوراک تایید می‌شود و به پایان می‌رسد.

این خوراک در جامعه خورده می‌شود و این کار با آدابی خاص صورت می‌گیرد؛ افراد گِرد یک سفره نشسته و به نوعی تمرینِ چگونه رفتارکردن را می‌آموزند.

وی غذا را مولفه‌ای برای اجتماعی‌کردن افراد با توجه به ساختارهای جوامع مختلف برشمرد و گفت: افراد در یک جامعه زیست می‌کنند که دارای اصول، ساختار و پیشینه می‌باشد و اگر مولفه‌های فرهنگی آن را به صورت پراکنده به نسل جدید انتقال ندهیم، یک صدایی و هماهنگی از آن جامعه به گوش نخواهد رسید و در نهایت شاهد انقطاع فرهنگی خواهیم بود.