عمومی | دانشگاه صنعتی اصفهان

تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی (EBSD) از نمونه های دانشگاهی و صنعتی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، ساختار بیشتر مواد از جمله فلزات از دانه‌ها و کریستال های مختلفی تشکیل شده‌است که اندازه، شکل و جهت‌گیری کریستالی آن‌ها تاثیر زیادی در خواص مختلف از جمله خواص فیزیکی و خواص مکانیکی دارد.

دکتر علیرضا نجفی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر بیان داشت: یکی از پیشرفته‌ترین و به‌روزترین روش‌های مشخصه یابی در دنیا برای  شناسایی ساختار مواد ، ‌روش پراش الکترون‌های بازگشتی( E lectron B ack Scatter Diffraction)  است که با توجه به پیچیدگی‌های تخصصی اپراتوری ، حساسیت و هزینه های بالای این تجهیز، تا کنون در داخل کشور امکان تهیه این الگوها، برای محققان میسر نبوده است.

وی افزود: آشکارساز EBSD میکروسکوپ الکترونی پیشرفته انتشار میدانی(FESEM) با موفقیت مورد بهره‌برداری صنایع و مراکز دانشگاهی قرار گرفته‌است.

مهندس رئوف رحیم‌زاده، متخصص و کارشناس آشکار ساز (EBSD) دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان اینکه این روش منجر به تهیه الگوی مشخصی از الکترون های پراش یافته از نمونه ها در زوایای خاص می شود، ادامه داد: خوشبختانه دانش فنی تنظیمات و پارامترهای دستگاهی تهیه الگو از نمونه های مختلفی از جمله  فولاد ها ، سوپر آلیاژهای پایه نیکل، آلیاژهای آنتروپی بالا، آلیاژهای پایه کبالت با مصارف پزشکی و قطعات تولیده شده با روش های پیشرفته پرینت سه بعدی ، فرایندهای ترمومکانیکال، ریخته گری و .. که تا پیش از این نیاز به انجام این آزمون برای آنها در خارج از کشور بود ، در دانشگاه صنعتی اصفهان بدست آمده است .

مطابق الگوی تهیه‌شده در تصاویر این گزارش، ساختار دانه‌ها و جهت‌گیری آن‌ها با رنگ‌های مختلف به زیبایی مشاهده می‌شود که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان و صنعتگران قرار دهد.

گفتنی است دانشگاه صنعتی اصفهان با در اختیار داشتن ۳ میکروسکوپ الکترونی پیش‌رفته و مجهز به آشکارسازهای مختلف واقع در آزمایشگاه مرکزی و دانشکده مهندسی مواد، همچنین با وجود سال‌ها تجربه تخصصی کاربری این سیستم‌ها، همواره به‌عنوان مرجعی در مطالعات میکروسکوپی برای محققین و صنایع کشور مطرح است.