برندسازی در صنعت چاپ ضرورتی برای تحقق «جهش تولید»
رییس انجمن فناوری چاپ ایران گفت: حوزه برندسازی صنعت چاپ در سالهای گذشته مورد غفلت واقع شده و ضعف در این حوزه، فروش فله ای زعفران ایرانی با نام و برند اسپانیا را در جهان به دنبال داشت.
« محمد بیطرفان » امروز (چهارشنبه) در حاشیه آیین ششمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نظیر چنین مشکلی را در محصول خرمای صادراتی در سالهای گذشته داشتیم که اکنون برطرف شده است.
وی تاکیدکرد: چنانچه بتوانیم در بستهبندی زعفران و سایر محصولات بر اساس نیازها و سلیقههای بازارهای هدف صادراتی طراحی داشته باشیم، ارزشافزوده و ارزآوری چند برابری خواهیم داشت و با توجه به ضعف اکثر کشورهای همسایه و منطقه در صنعت چاپ و بستهبندی، میتواند قدرت نرم ایران را در منطقه افزایش دهد.
بیطرفان پیرامون تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ و بستهبندی به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلالها، ماشینآلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد میشود.
به گفته وی، این صنعت با گردش مالی بیش از یکهزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشره بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافهکرد: چنانچه ارزشافزوده واقعی که این صنعت برای سایر صنایع و فعالیتها ایجاد میکند بیافزاییم، بهطور حتم جایگاه صنعت چاپ و بستهبندی بالاتر و در حد ردههای سوم یا چهارم اقتصاد کشورمان جای می گیرد.
وی تاکیدکرد: ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور، بومیسازی این صنعت و توجه به آمایش سرزمینی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بیطرفان خاطرنشانکرد: بومیسازی این صنعت با مشارکت جامعه علمی و دانشگاهی کشور و برنامهریزی برای سر و شکل دادن به شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها و تجاریسازی پژوهشها در دستور کار است.
وی گفت: محدودسازی یا توسعه این صنعت در استانهای مختلف کشور برپایه قابلیتهای هر منطقه در دستور کار است، در استانهای مرزی ظرفیتهای صادراتی این صنعت و در منطقهای همچون استان مازندران میتواند در توسعه صادرات به اتحادیه اوراسیا مورد توجه قرار گیرد.
رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافه کرد: سالهای گذشته به دلیل تولیگری وزارت ارشاد بر این صنعت، توسعه آن را بیشتر در بخش چاپ و افست شاهد بودیم و اساسا صنعت چاپ را با نشر میشناسند، در حالی که در بخشهایی همچون پکیجینگ، لیبل، چاپهای امنیتی، مدارهای الکترونیکی و غیره جای توسعه زیاد دارد.
وی به مطالعه نکردن محتوا و مندرجات بستهبندی کالاها به عنوان یکی از چالشهای فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در سایر کشورها افراد پس از مطالعه مندرجات بستهها و بر اساس نیازهای خود، محصولات را خریداری میکنند.
بیطرفان تاکیدکرد: اگر به دنبال تحقق شعار «جهش تولید» در اقتصاد کشورمان هستیم، بهطور قطع صنعت چاپ و بستهبندی یکی از ارکان آن است و به همین دلیل در نظر داریم تا توسعه این صنعت را در اسناد بالادستی وارد کنیم.
وی با اشاره به وزارت صنعت به عنوان متولی جدید این صنعت و امضای تفاهم نامهای در زمینه انتقال سختافزاری و ماشینآلات صنعت چاپ به وزارت صنعت بین وزارتخانه یاد شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: نتیجه این تفاهم به مجلس ارسال شده، اما هنوز به صحن علنی نرفته و به همین دلیل هنوز این صنعت بین این دو وزارتخانه بلاتکلیف مانده است.