عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

ویتامین D یک ماده غذایی بسیار مهم برای سلامتی زنان است/ آزمایش برای تعیین سطح ویتامین D برای اغلب افراد اهمیت دارد

شهربانو حاجی‌زاده در خصوص میزان اهمیت و نقش کلیدی این ویتامین در سلامت بانوان افزود: ویتامین در جذب کلسیم توسط بدن نقش حیاتی دارد و این فرآیند موجب حفظ سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از استئو پروز (پوکی استخوان) می‌شود.
حاجی‌زاده همچنین بیان کرد: کمبود این ویتامین باعث ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌شود، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به بیماری‌های واگیردار، کمردردهای صبحگاهی، دردهای شدید در دوران قاعدگی، ریزش مو و برخی بیماری‌های روحی ناشی از کمبود ویتامین دی در بدن خانم‌ها است که با رعایت رژیم مناسب و استفاده از مکمل‌ها، مقدار ویتامین D بدن را می‌توان نرمال کرد.
وی اظهار کرد: اگر شرایط مناسب برای قرارگیری در معرض نور خورشید به میزان کافی وجود نداشته باشد، بنا به توصیه پزشک می‌توان از یک مکمل روزانه ویتامین D استفاده نمایند.

کمبود ویتامین D یک مشکل رایج است، آزمایش برای تعیین سطح ویتامین D برای اغلب افراد اهمیت دارد


کارشناس برنامه سلامت مادران شبکه بهداشت و درمان دشتستان در خصوص مشکلات کمبود ویتامین D در مادران باردار گفت: احتمال کمبود ویتامین D در زنان باردار بسیار بالا است، زیرا در دوران حاملگی نیاز جنین به کلسیم افزایش پیدا کرده و همچنین دفع کلسیم از طریق ادرار افزایش پیدا می‌کند و فقر ویتامین دی در بارداری ممکن است بر روی سلامت استخوان‌های جنین تاثیر بگذارد.
وی تاکید کرد: مصرف قرص‌های ویتامین D در دوران بارداری حتماً باید تحت نظارت و با توصیه پزشک باشد،‌ زیرا مصرف بیش‌ازحد این ویتامین ممکن است منجر به نقص‌های مادرزادی شود.
حاجی‌زاده گفت: مواد غذایی و نور خورشید دو منبع مهم تامین ویتامین دی می‌باشند، ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، زرده تخم‌مرغ، جگر، لبنیات، برخی غلات و سبزیحات مانند سویا و قارچ منابع غذایی تامین‌کننده ویتامین دی می‌باشند.
وی تصریح کرد: معمولاً دو بار در هفته به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، افرادی که به‌اندازه کافی آفتاب نمی‌گیرند ممکن است ویتامین D مورد نیاز خود را از منابع غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنند.
کارشناس برنامه سلامت مادران شبکه بهداشت و درمان دشتستان توصیه کرد: جهت پیشگیری از کمبود ویتامین دی در بدن از قرص‌های مکمل استفاده می‌شود که جهت بانوان، ماهیانه یک مکمل خوراکی ویتامین دی حاوی ۵۰ هزار واحد ویتامین (مگا دوز) است و بهترین زمان مصرف مکمل، با وعده‌های اصلی غذایی (نهار و شام) است.
انتهای پیام/ س.غ ۳۰۳۰٫