عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پیشگیری؛ هدف اصلی برنامه کاهش خطر بلایا



کارشناس مسئول واحد مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی با تاکید بر پیشگیری به عنوان هدف اصلی برنامه های کاهش خطربلایا گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه کاهش خطر بلایا سرمایه‌گذاری در راستای ایمنی و انعطاف پذیری آینده مردم است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از معاونت امور بهداشتی، مهندس اعظم محمدی ضمن گرامیداشت هفته کاهش خطر بلایا  گفت: ۱۳ اکتبر به عنوان روز جهانی کاهش خطربلایا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به منظور ترویج فرهنگ جهانی کاهش خطر بلایا نامگذاری شده است.

وی با اشاره به شعار امسال این روز با عنوان "هشدار سریع، اقدام فوری برای همه" خاطرنشان کرد: این روز  فرصتی برای بزرگداشت یاد و خاطره افرادی است که جان خود را در بلایای قابل پیشگیری از دست دادند و اهمیت همکاری با یکدیگر برای پیشرفت واقعی به سوی سیاره‌ای امن‌تر و انعطاف‌پذیرتر را یادآوری می‌کند.

کارشناس مسئول واحد مدیریت خطر بلایای معاونت بهداشتی،  پیشگیری را  هدف اصلی برنامه‌های کاهش خطر بلایا  برشمرد و افزود: از طریق فعال سازی سیستم‌های هشدار اولیه می‌توان آسیب به انسان‌ها و منابع مالی و معیشتی را به حداقل رسانده و به هدف مذکور دست یابیم.

وی تاکید کرد:  این امر به ویژه در مورد بحران ها و خطرات ناگهانی مانند سونامی، طوفان ها و فوران‌های آتشفشانی اهمیت به سزایی دارد، اما در مورد خطرات زمان‌بر مانند خشکسالی و شیوع بیماری‌ها نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد.

مهندس محمدی دسترسی به سیستم های هشدار اولیه و اطلاعات خطر بلایا را ،گام موثری در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در کاهش خطر بلایا، سرمایه‌گذاری در ایمنی و انعطاف پذیری آینده مردم است.

به گفته وی معاونت بهداشتی  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با  هدف کاهش خطر بلایا، ایجاد تاب آوری، ارتقای آمادگی و کاهش آسیب و خسارات برنامه‌های مدیریت خطر بلایا را اجرا می‌کند.

وی ازجمله برنامه های در حال اجرا در معاونت بهداشتی دانشگاه در این راستا به ارزیابی مخاطرات محتمل، ارزیابی خطر و آسیب‌پذیری، تدوین برنامه‌های کاهش آسیب‌پذیری سازه‌ای و غیر سازه‌ای و  تدوین و به روز رسانی برنامه پاسخ حوزه بهداشت در برابر بلایا و حوادث اشاره کرد.

کارشناس مسئول واحد مدیریت خطر بلایا در ادامه سخنان خود با اشاره به  افزایش آمادگی عملکردی کارکنان حوزه بهداشت از  برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مانورهای دورمیزی و عملیاتی و  ارتقای آمادگی جمعیت تحت پوشش در برابر بلایا از طریق آموزش عمومی خبر داد.

براساس این گزارش روزشمار هفته کاهش خطر بلایا به شرح زیل است.

۲۰ مهر: مدیریت اطلاعات، اطلاع رسانی به موقع خطر در حوادث و بلایا

۲۱ مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، مسئولیت، دانش و مهارت فردی

۲۲ مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، مسئولیت اجتماعی

۲۳ مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، تداوم ارائه خدمات سلامت

۲۴ مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، استفاده بهینه از فضای مجازی

۲۵ مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، استفاده از ظرفیت رسانه جمعی

۲۶مهر: حوادث و بلایا، هشدار سریع، کاهش آسیب و خسارات

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع