عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس شبکه بهداشت و درمان دشتستان: دو سال اول زندگی مهم‌ترین دوران رشد و تکامل مغزی کودک است

فضه امیری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: سال‌های ابتدای کودکی مهم‌ترین سال‌های حیات است و تجربیات این سال‌ها زیر بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود.
امیری تصریح کرد: اگر به نیازها و حیطه‌های تکاملی در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود، کودکان سالم‌تر بوده، از قدرت تفکر و تعقل بیشتری برخوردار می‌گردند و مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتری خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه دو سال اول زندگی مهم‌ترین دوران رشد و تکامل مغزی کودک است، گفت: دو سال اول زندگی کودک نقش قابل‌ملاحظه‌ای بر عملکرد ذهنی، جسمی، روانی، اجتماعی کودک دارد و تجربیاتی که کودک در سال‌های سوم تا پنجم زندگی به دست می‌آورد او را برای کسب مهارت‌های اجتماعی و یادگیری در دوران مدرسه آماده می‌سازد.
امیری همچنین بیان کرد: تجربیات و مهارت‌های کودک در ۶ سال اول برای موفقیت او در دوران تحصیل حیاتی است، بنابراین در صورتی که در این سال‌ها خدمات و مراقبت‌های با کیفیتی در دسترس باشد، هزینه‌های آینده برای آموزش، بهداشت و هزینه‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت.
امیری تصریح کرد: برنامه مراقبت کودک سالم که سال‌هاست در سیستم بهداشتی کشورمان در حال اجراست به دنبال یافتن راهی برای جدا کردن کودکان سالم از کودکان به‌ظاهر سالم یا مستعد به بیماری است که هنوز نشانه‌های بیماری در آن‌ها مستقر نشده است.
کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: اهداف برنامه مراقبت کودک سالم که در خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی در حال اجرا است، اندازه‌گیری مرتب وزن، قد و دور سر کودکان، انجام واکسیناسیون، تجویز مکمل‌های دارویی، کاهش مرگ‌ومیر ناشی از حوادث و سوانح با افزایش آگاهی مادران دارای کودک زیر ۵ سال، آموزش روابط متقابل کودک و والدین و تشخیص به‌موقع برخی بیماری‌های کودکان مثل کم‌کاری تیروئید و مشکلات شنوایی از طریق انجام غربالگری تیروئید و شنوایی است.
امیری همچنین گفت: انجام مراقبت‌های روتین کودکان و مراجعه به خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌ها باعث اطمینان از سلامت کودک، شناسایی به‌موقع مشکلات کودک و در صورت لزوم مداخله به هنگام خواهد شد و از والدین خواست، با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات مراقبتی و مشاوره‌ای بهره‌مند شوند.
وی اظهار کرد: در شهرستان از ابتدای سال تاکنون از ۲۰ هزار کودک زیر ۵ سال، ۱۹ هزار کودک مراقبت‌های بهداشتی خود را دریافت کرده‌اند.
کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دشتستان با بیان زمان‌های مراقبت کودک (۳ تا ۵ روزگی، ۱۴ تا ۱۵ روزگی، ۳۰ تا ۴۵ روزگی، ۲ ماهگی، ۴ ماهگی، ۶ ماهگی، ۷ ماهگی، ۹ ماهگی، ۱۲ ماهگی، ۱۵ ماهگی، ۱۸ ماهگی، ۲ سالگی، ۳ سالگی، ۴ سالگی و ۵ سالگی) به والدین توصیه کرد: انجام مراقبت بهداشتی در همه سنین ذکر شده مهم و تاثیر بسزایی در رشد و تکامل کودک دارد.
انتهای پیام/ س.غ ۳۰۳۰