عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته با شستن تخم‌مرغ باز می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، محمدصادق موجی اظهار داشت: پوسته تخم‌مرغ غیر بسته‌بندی در معرض آلودگی‌های محیطی و ترشحات تنفسی افراد مختلف است، لذا در شرایط همه‌گیری کرونا ویروس از خرید و مصرف تخم‌مرغ غیر بسته‌بندی خودداری کنید.
وی افزود: تخم‌مرغ را در بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری و بسته‌بندی آن را ضدعفونی کنید و آن‌ها را بلافاصله پس از خرید در یخچال نگهداری شود.
این کارشناس مسئول عنوان کرد: تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هایی که مبادرت به نگهداری تخم‌مرغ در یخچال می‌نمایند، خریداری کنید و تخم‌مرغ‌های غیر بسته‌بندی را به دلیل اینکه ممکن است دچار شکستگی، تَرَک و آلودگی شوند، خریداری نکنید.
موجی گفت: اگر در طی حمل به منزل تخم‌مرغی ترک برداشت و یا شکست محتویات آن را در یک ظرف تمیز و درپوش دار ریخته، در یخچال نگهداری و طی حداکثر دو روز آن را مصرف کنید.
وی توصیه کرد: همشهریان هرگز تخم‌مرغ را برای نگهداری نشویند زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد، ولی بسته‌بندی آن را ضدعفونی کنید.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ در یخچال را صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۸۵ درصد دانست و عنوان نمود: گرمای بیش‌ازحد باعث تسریع در کاهش کیفیت تخم‌مرغ و افزایش سرعت فاسد شدگی آن می‌شود که این امر خود را با مخلوط شدن زرده و سفیده نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه تخم‌مرغ دارای روزنه‌های بسیاری در سطح پوسته خود است و از این طریق قادر است بوی سایر مواد غذایی را به خود جذب نماید توصیه داشت: برای جلوگیری از این امر تخم‌مرغ‌ها را در بسته‌بندی خود در یخچال نگهداری کنید.
این کارشناس مسئول ابراز داشت: همه مواد غذایی بایستی تاریخ‌مصرف مناسبی داشته باشند و تخم‌مرغ تازه را می‌توان حدود ۴ هفته در یخچال نگهداری کرد.
تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین غذاهای پروتئینی است، لذا با توجه به ارزش بالای این ماده غذایی روز ۱۷ مهرماه روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده است.


انتهای پیام/ ا.س ۳۰۰۰