کارگاه اموزشی " سلامتی برای همه با رویکرد اماری بیماری های شایع " در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد
کارگاه اموزشی " سلامتی برای همه با رویکرد اماری بیماری های شایع " به مناسبت هفته سلامت و با شرکت کارکنان شاغل در بخش های مختلف دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد .
به گزارش وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، دکتر " رضا ضرابی تبریزی " بعنوان مدرس این کارگاه اموزشی ، با توجه به محوریت نگرش " سلامت برای همه " که در شعار امسال هفته سلامت گنجانده شده ضمن بررسی اماری وضعیت مهمترین بیماری های واگیر و غیرواگیر در ایران و جهان ، اطلاعات مربوط به عوامل پرخطر ، راه های کنترل انها و طرق پیشگیری از این بیماری ها را برای شرکت کنندگان بیان داشت .
دکتر ضرابی در بخش بیماری های واگیردار ، به نتایج بررسی های اماری در خصوص بیماریهای عفونی هپاتیت B و C ، ایدز ، مالاریا ، سل و پنومونی و نکات مهم در ارتباط با کنترل عوامل بیماری زا و پیشگیری از انها اشاره کرد.
وی در بخش ارائه نتایج بررسی های انجام شده در خصوص بیماری های غیرواگیر نیز، وضعیت اماری و نکات مهم در خصوص بیماری های قلبی – عروقی (دارای بیشترین بیمار در این گروه) ، سرطان ها ، بیماری های تنفسی و دیابت را بیان داشت .
وی ، " افزایش فشار خون ، افزایش چربی خون و دیابت " را از جمله عوامل مهم خطرساز در بیماری های غیرواگیر برشمرد و افزود: این مشکلات عمدتا در اثر عدم کنترل وزن ، عدم تحرک ، مصرف سیگار ، دخانیات و الکل و همچنین ، مصرف غذاهای ناسالم بروز می کنند که نهایتا منجر به ابتلای فرد به بیماری های غیرواگیر می شوند .
تمام /
تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور