عمومی | پژوهشکده پولی و بانکی

-اتصال ۲۵۰ بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی انه ماری فندر هیدن در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا از این ابتکار عمل فوق‌العاده استقبال می‌کند که همه افرادی را که به توسعه اقتصادی بین ایران و اروپا متعهد هستند گرد هم اورده است .

وی افزود: برجام دستاورد بزرگ سیاسی و مثالی بود برای دستاورد دیپلماسی چند جانبه موفق که نشان داد به جای مقابله با مذاکره به چه دستاوردهایی می توان دست یافت .

مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام کاملاً هماهنگ است، گفت: البته این توافق تحت فشارهای بسیاری قرار دارد و در ماه‌های اخیر توسط یکی از طرفین زیر سوال رفته است که عدم قطعیت را به وجود می‌اورد اما نباید نسبت به اینده ان گمانه‌زنی کنیم و اتحادیه اروپا تاکید دارد که این توافق را حفظ کند .

وی با اشاره به دلایل اهمیت برجام و نقش ان در روابط اقتصادی اظهار داشت: برجام حاصل ۱۲ سال مذاکره بود و توانست مشکل طولانی مدت را با ارامش و صلح حل کنند و قابل مذاکره مجدد نیست .

وی ادامه داد: اهمیت و اعتبار برجام فراتر از ایران بوده و یک قرارداد بین‌المللی است و اکنون زمان مناسبی برای زیر سوال بردن این قرارداد نیست. سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است .

فندرهیدن با اشاره به اینکه نماینده امریکایی در کمیسیون هماهنگی تاکید کرده که همچنان باید به برجام ادامه داد، تصریح کرد: بعد از برجام در جهت منافع مردم ایران تحریم هایی برداشته شد و ایران توانست نسبت به بازارهای جهانی بازتر شود و بسیاری از موانع برداشته شد. همچنین ایران به ۱۲ درصد رشد دست یافت و به گزارش صندوق بین المللی پول ( imf ) در دو سال پیش رو به چهار تا پنج درصد رشد اقتصادی می‌رسد .

مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در کنار مسائل اقتصادی روابط سیاسی ایران و اروپا نیز بهبود بخشیده شده و در حوزه تجارت، علوم، تحقیقات، انرژی، حمل و نقل، مباحث حقوق بشر و غیره ایران و اتحادیه اروپا پیشرفت‌هایی در همکاری داشته‌اند .

وی افزود: خانم موگرینی و ۷ کمیسیونر اروپا برای اولین بار از ایران بازدید کردند و نشان داد که چه عزم جدی برای دستیابی به یک تعامل سازنده و همه جانبه با ایران وجود دارد، همچنین بیانیه مشترک خانم موگرینی و ظریف صفحه جدیدی را در روابط و همکاری‌های بین ایران و اروپا باز کرد .

عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: در حوزه بانکداری و تجارت بین ایران و اروپا مباحثی در این کنفرانس دو روزه مطرح می‌شود، در این راه پیشرفت‌های انجام شده اما هنوز راه وجود دارد .

وی ادامه داد: تاسیس خدمات بانکداری که به خوبی کار کند کلیدی است تا ایران از طریق ان وارد بازار بین المللی شود و باید اعتماد بانک‌های اروپایی جلب شود که در این مورد بحث شفافیت بسیار اثرگذار است .

فندرهیدن با بیان اینکه باید برای سیستم مالی و بانکداری اتحادیه اروپایی اعتمادسازی به وجود اید تا همکاری‌ها با ایران پیشرفت کند، گفت: نمی‌توانیم بانک‌ها را وادار کنیم که فعالیت‌های تجاری خود را جهت دهند اما می توانیم انها را تشویق کنیم .

وی تاکید کرد: تعدادی از بانک‌های اروپایی تبادلات مالی خود را با ایران تسهیل کردند و این گامی رو به جلو است و بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی را برای نقل و انتقال مالی با ایران به وجود اوردند و بیش از ۲۵۰ بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران وصل شده‌اند .

این مسئول در اتحادیه اروپا ادامه داد: چالش‌هایی وجود داشته و ایران باید در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی همکاری کند که تمام این‌ها پارامترهای کلیدی برای بهبود فضای کسب و کار هستند .

وی افزود: ما در اقدامات اصلاحی ایران را یاری کردیم و در ماه‌های اینده پیشبرد FATF بسیار مهم خواهد بود و باید موانع را برطرف کرد و شفافیت و حاکمیت قانون جایگزین شود .

وی تاکید کرد: سیاست‌ها باید به گونه ای باشد که تاثیرات برجام به وسیله ایرانی‌ها به خوبی احساس شود و منافع تجارت دوجانبه در نظر گرفته شود. اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به wto و گسترش ارتباطات تجاری استقبال می‌کند و این نشان دهنده اعتماد و اطمینان ماست .

فندرهیدن بیان داشت: کمیسیون اروپا قانونی را وضع کرده که بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌تواند ایران را تامین مالی کند.