عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

محمدمهدی طهرانچی در کارگاه هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه ازاد اسلامی: از ایده‌های عملیاتی استادان استقبال می‌کنیم

به گزارش روابط عمومی واحد تهران مرکزی؛ طهرانچی در جمع استادان و اعضای هیات‌علمی بسیجی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی در سخنانی به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به فرهنگ رایج دانشگاه ازاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «فرهنگ در دانشگاه ازاد اسلامی باید بازسازی شود و این فرهنگ اصلاح نمی‌شود مگر اینکه استادان ما در کلاس‌های درس حضور موثر فرهنگی داشته باشند.»

او با تاکید بر اینکه دانشگاه محل علم است و علم قداست دارد، گفت: «دانشجو شهریه پرداخت می‌کند تا علم بیاموزد و باید از هرگونه رفتار غیرعلمی و غیراکادمیک پرهیز کند و همه تلاش ما بر این است تا شان و مقام استادان در دانشگاه ازاد اسلامی در جایگاه حقیقی خود باشد.»

طهرانچی درخصوص نشر دانش گفت: «اصل موضوع «جنبش علم» است که پس از ان جریان ملی دانش باید حادث شود. در سراسر دنیا ابتدا جریان ملی دانش راه‌اندازی می‌شود سپس مقالات، کتب و حتی کنفرانس جریان ملی دانش را شکل می‌دهند. به دنبال ان در عرصه به اشتراک‌گذاری با استفاده از زبان رایج علمی که برای انها زبان انتقال است به نشر دانش در سطح جهان روی می‌اورند.»

او تاکید کرد استادان برای ارتقا باید ایده‌های عملیاتی ارائه دهند و صاحب سبک و کارهای موثر باشند. رئیس دانشگاه ازاد اسلامی استان تهران در بخش دیگر سخنان خود درخصوص دانشگاه ازاد اسلامی گفت: «دانشگاه ازاد اسلامی تفاوت ماهوی با دانشگاه دولتی در ایران دارد و از ۸۰ سال پیش در ایران دولت دانشگاه‌دار شده است. علم تا قبل از ۸۰ سال پیش روی دوش دولت‌ها نبود، بلکه دانش یک خیر عمومی بود و عموم حمایتش می‌کردند. از زمان تاسیس دانشگاه تهران، به‌صراحت چیزی به نام دانشگاه دولتی تاسیس شد و دانشگاه ملی با عنوان دانشگاه خصوصی هم راه‌اندازی شد که با کودتای سال ۴۴ در دانشگاه ملی، ان هم دولتی شد.»

طهرانچی با بیان اینکه نظام علمی ایران بعضی جاها رشد نکرده است، گفت: «دولت خودش را متصدی دانشگاه‌های دولتی می‌داند و تنظیم‌گر فردا در حکمرانی؛ در نتیجه مدل اداره دانشگاه ما دچار نقص شده است.» عضو هیات امنای دانشگاه ازاد اسلامی با تاکید بر دانشجومحوری و کارامدسازی اموزش، اظهار کرد: «توقع مردم از دانشگاه تامین اینده اقتصادی اجتماعی فرزندان‌شان است. ما باید از لحاظ اقتصادی و معیشتی مهارت لازم را به دانشجویان اموزش دهیم تا بتوانیم اعتماد حداکثری مردم را جلب کنیم.»

این چهره علمی اموزش عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص چگونگی شکل‌گیری دانشگاه و اقتباس مفاهیم دانشگاه از خارج به داخل کشور اظهار کرد: «صورت‌گرایی و کمی‌گرایی از ویژگی‌های دانشگاه نیمه دوم قرن بیستم است. از خصوصیات دانشگاه نیمه دوم قرن بیستم این بود که در راستای هدف مدرک‌گرایی، علم را کمی کرد و برای اینکه این هدف را در دنیا گسترش دهد در درون خود سلسله مراتب را به وجود اورد؛ یعنی مفاهیم مربی، ، دانشیاری و استادی. اینها مفاهیمی بود که ما از انها اقتباس کردیم. به این ترتیب صورت‌گرایی و کمی‌گرایی را در کل جامعه علمی دنیا گسترش دادند. ما هم در این واقعه همراه شدیم تا انجا که وضیعت فعلی علمی ما ماحصل رفتار صورت‌گرانه انها شد. این بیماری و افت حادث نظام علمی ما شده است و به جای مقام اثباتی به مقام علمی اعطایی و مدرک‌گرایی رو اوردیم. غافل از اینکه خصوصیات علم چیزهای دیگری است.»

طهرانچی در این جلسه کارامدسازی، مدیریت کارامد، اموزش کارامد، مدیریت برهزینه و رفع اشکالات موجود، پیگیری مفهوم استانی، عملیاتی کردن برنامه‌های علمی، انضباط رفتاری و نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی در بدنه دانشگاه ازاد اسلامی را از عمده‌ترین اهداف پیش رو مدیران امروز دانشگاه ازاد اسلامی عنوان کرد.