عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: بیماریابی فعال مالاریا و کرونا در بین اتباع خارجی ساکن شهرستان بوشهر انجام شد

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، حمید حبیبی نیا اظهار داشت: با توجه به شروع پیک هفتم کرونا و همچنین شباهت علائم بیماری کرونا با مالاریا، بیماریابی فعال بین اتباع خارجی ساکن در شهرستان بوشهر انجام شد.
وی اضافه کرد: کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان بوشهر برای شناسایی سریع و درمان به‌موقع موارد عود مالاریا و همچنین استفاده از تست تشخیص سریع کرونا برای افراد دارای علائم آن‌ها را شناسایی کردند و در صورت نیاز قرنطینه در دستور کار این مرکز قرار گرفت.
حبیبی نیا گفت: با توجه به اینکه ابتلای به مالاریا عموماً به‌وسیله نشانه‌ها و علائمی مانند تب، لرز، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، درد عضلانی، درد در شکم یا قفسه‌ی سینه، سرفه و... شناسایی می‌شود، برخی افراد دارای مالاریا ممکن است چرخه‌های مالاریا را نیز تجربه کنند.
سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر عنوان داشت: این چرخه‌ها معمولاً با لرز آغاز می‌شوند سپس تب بالا و بعدازآن تعرق رخ می‌دهد و در نهایت دمای بدن به حالت نرمال برمی‌گردد، علائم و نشانه‌های مالاریا معمولاً در عرض چند هفته پس از گزیده شدن توسط پشه‌ی آلوده شروع می‌شود. بااین‌وجود بعضی از انواع انگل‌های مالاریا می‌تواند تا یک سال به‌صورت نهفته در بدن فرد باقی بماند.
حبیبی نیا تاکید کرد: موارد مثبت شناسایی‌شده همگی موارد عود و وارده بوده‌اند که متاسفانه در کشور مبدا مورد درمان کامل قرار نگرفته‌اند و پس از مهاجرت و ورود به ایران شاهد عود بیماری در این افراد هستیم که با شناسایی به‌موقع درمان این افراد آغاز و تا پایان درمان تحت نظارت کامل کارشناسان مراکز خدمات جامع سلامت قرار می‌گیرند.
انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰