عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

دستیابی به پروتکل دقیق تعیین آلودگی احتمالی بذور وارداتی/ به کارگیری فناوری‌های نوین نظیر پهبادها در کنترل شب‌پره شمشاد

دکتر حسین رنجبر اقدم رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ :
دستیابی به پروتکل دقیق تعیین آلودگی احتمالی بذور وارداتی/ به کارگیری فناوری‌های نوین نظیر پهبادها در کنترل شب‌پره شمشاد


پیرو برگزاری جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال  ۱۴۰۰، ارائه گزارش عملکرد موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور ، با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی ، دکتر حسین رنجیر اقدم رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور  و مدیران کل دفاتر ستادی سازمان برگزار شد.
دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان گزارش عملکرد ارائه شده از سوی دکتر رنجبر اقدم رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور را مورد ارزیابی قرار داد  و ارتقای سلامت تولیدات بخش کشاورزی را از راهبردهای مهم موسسه گیاهپزشکی دانست.
وی نقش موسسه گیاهپزشکی در سلامت آحاد مردم جامعه را یادآور شد و تدوین دستورالعمل استاندارد در این رابطه را خواستار شد.
رئیس سازمان اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از ورود آفات و بیماریهای قرنطینه ای را از ماموریت های مهم موسسه دانست و ارتقای آگاهی های عمومی جامعه به ویژه کشاورزی در رابطه با سموم علف کش ها را از دیگر انتظارات خود از موسسه گیاهپزشکی برشمرد.
دکتر خیام نکویی در بخش دیگری از سخنان خود در ارزیابی عملکرد این موسسه، به حداقل رساندن سموم در محصولات کشاورزی را از دیگر راهبردهای این موسسه برشمرد و ابراز امیدواری کرد با تولیدات رسانه ای در این زمینه آگاهی مردم افزایش یابد.
وی هم چنین ضرورت نقش‌آفرینی موسسه گیاهپزشکی در  موضوع اگرو تروریسم  را از دیگر راهبردهای جدی این موسسه برشمرد که لازم است در این خصوص اقدامات ویژه برای آن تعریف شود.
دکتر خیام نکویی در جمع بندی رهنمود های خود در رابطه با ماموریت های موسسه گیاهپزشکی، پیشنهاد طراحی برند سلامت تات و ارائه آن در شورای معاونان و شورای تحقیقات  را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد با اعطای مجوز تحت این برند گام مهمی در راستای تولیدات سالم و به حداقل رسیدن مصرف سموم برداشته شود.
دکتر حسین رنجیر اقدم رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در سخنان خود فعالیت و دستاوردهای شاخص موسسه را در جریان سال ۱۴۰۰ ارائه نمود. این اقدامات در قالب بخش‌های سیمای تحقیق، سیمای آموزش و ترویج، اقدامات فناورانه و دانش بنیان و امور اداری، مالی و پشتیبانی، اقدامات مدیریتی شامل تقویت زیرساخت ها و درآمدزایی ارائه شد.
در همین ارتباط دکتر رنجبر اقدم اظهار داشت: از مهمترین دستاوردهای این موسسه در سال گذشته، دستیابی به پروتکل دقیق تعیین آلودگی احتمالی بذور وارداتی، نشاهای فلفل و گوجه فرنگی به ویروس روگوز میوه گوجه فرنگی در حداکثر ۷۲ ساعت بود.
وی افزود: به کارگیری فناوری‌های نوین نظیر پهبادها در کنترل شب‌پره شمشاد، استفاده از فناوری نانو در گیاه‌پزشکی، ارزیابی‌های آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و مزرعه‌ای دو آفت کش بیولوژیک میکروبی، تولید ماده جلب کننده کرم گلوگاه انار و سنک بذرخوار کلزا، تعیین باقیمانده سموم در محصولات کشمش، خرما، خیار، سیب و انگور در مناطقی از کشور، استفاده از نانوزئولیت آهن به منظور حذف مایکوتوکسین‌ها، پایش آفلاتوکسین در محصول برنج استان‌های گیلان و مازندران، دستیابی به دانش فنی تهیه فرمولاسیون‌های جدید میکروکپسول سوسپانسیون و میکروکپسول پودریTalaromyces flavus ، دستیابی به دانش فنی تهیه فرمولاسیون سوسپانسیون کپسولی ایمیداکلوپرید و ایمیداکلوپرید/ سولفور با ویژگی رهاشوندگی کنترل شده، ترویج کنترل شیمیایی سن گندم با دوز کاهش یافته حشره‌کش دلتامترین، مدیریت تلفیقی گل جالیز در مزارع کلزای کشور از دیگر دستاوردهای مهم تحقیقاتی این موسسه در جریان سال گذشته بود.
در ادامه وی  با بیان این مطلب که کاربرد آفت‌کش‌های شیمیایی به عنوان یکی از روش های کنترل رایج در مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف های هرز به شمار می‌رود، تنوع بخشیدن به سبد آفت‌کش‌های مصرفی در کشور را حائز اهمیت دانست و به آزمایشات ثبت آفت‌کش انجام شده طی سال گذشته اشاره نمود. وی یادآور شد: آفت‌کش‌های جدید معرفی شده قابلیت کاربرد در کنترل شیمیایی موثر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مورد هدف ‌را دارد و در مدیریت مقاومت به آفت‌کش‌ها موثر است.
وی در زمینه اقدامات به عمل آمده در راستای مطالعه تنوع زیستی بوم سامانه های کشاورزی و طبیعی، به شناسایی گونه ها و جنس های جدید و غنی‌سازی مجموعه‌های گیاهان، قارچ‌ها و خزه‌های موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، راه‌اندازی بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران و کشف و توصیف یک جنس و ۱۲ گونه جدید حشرات برای دنیای علم اشاره نمود.
دکتر رنجبر اقدم در راستای استفاده بهینه از ضایعات محصولات کشاورزی، به کارگیری زیست توده گیاهی (پوست موز) به عنوان فاز استخراج کننده به منظور تعیین مقادیر ناچیز باقیمانده آفتکش ها را یکی از دستاوردهای موسسه در سال گذشته عنوان کرد.
وی ضمن اعلام تهیه مدل پیش آگاهی خوشه‌خوار انگور به عنوان یک مدل کاربردی، به کارایی این مدل به منظور کاهش دفعات سم‌پاشی در باغات انگور اشاره کرد.
رئیس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در زمینه فعالیت‌های علمی و انتشارات موسسه در سال گذشته گفت: انتشار ۲۷ نوشتار در تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، چاپ ۲۴ مقاله مرز علم Q۱ و ۳۵ مقاله Q۲  و تصویب ۴ طرح جامع موسسه با پروژه‌های ذیل آنها را در راستای حل چالش‌های عمده گیاه پزشکی کشور در سال گذشته از مهمترین اقدامات این موسسه در این حوزه بود.
وی افزود:  انتخاب دستاورد "مدیریت تلفیقی گل جالیز در مزارع کلزای کشور" در هفته پژوهش سازمان را از افتخارات موسسه تحقیقات گیاه پزشکی در سال ۱۴۰۰ بوده است.
دکتر رنجبر اقدم درخصوص توسعه فعالیت‌های آموزشی و ترویجی موسسه  به راه اندازی استودیوی شبکه انتقال یافته‌های تحقیقاتی(شایتکا)، تهیه اولین اپلیکشن جامع تخصصی گیاه‌پزشکی، افزایش همکاری و تعامل با معاونت‌های اجرایی و معاونت آموزش ترویج کشاورزی، سازمان ها و بخش غیر دولتی، افزایش تعداد مواد رسانه‌ای تولیدی و افزایش تعداد طرح‌های تحقیقی ترویجی، برگزاری دوره های آموزشی متعدد و وبینارهای آموزشی، در سال گذشته در حوزه گیاه‌پزشکی اشاره کرد.
وی در ادامه در خصوص اقدامات فناورانه و دانش بنیان این موسسه به انتقال ۶ فقره دانش فنی به شرکت های طرف قرارداد و استقرار ۸ واحد فناور در مرکز رشد و فناوری‌های گیاه پزشکی طی سال گذشته اشاره کرد.

روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی