عمومی | دانشگاه مفید

نشست علمی نقد کتاب «بررسی سندی و متنی متون مقدس یهودی - مسیحی» در دانشگاه مفید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، نشست علمی نقد کتاب «بررسی سندی و متنی متون مقدس یهودی - مسیحی» تالیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالرحیم سلیمانی (عضو هیات علمی دانشکده فلسفه دانشگاه مفید) با حضور ناقدان یهودی و مسیحی و جمع زیادی از اساتید و دانشجویان، روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تالار دکتر قربان نیا دانشگاه مفید برگزار شد.



در این نشست علمی پس از تلاوت ایاتی از قرام مجید، ابتدا دکتر حامد شیواپور (عضو هیات علمی و مدیر مرکز مطالعات قران دانشگاه مفید) ضمن خیر مقدم به میهمانان، گزارش کوتاهی از  فعالیتهای علمی و پژوهشی مرکز مطالعات قران ارائه نمودند.

سپس دکتر حسین سلیمانی دبیر علمی جلسه گزارش کوتاهی از معرفی کتاب و برنامه های نشست ارائه کردند. پس از ان اقای دکتر عبدالرحیم سلیمانی ضمن گزارشی از رویکرد خود در تدوین وتالیف کتاب مذکور نکات مهم کتاب را بطور خلاصه بیان کردند.



پس از سخنان دکتر سلیمانی، حاخام دکتر یونس حمامی لاله زار نقدهای خود نسبت به کتاب را در سه محور از جمله این که نویسنده با زبان عبری اشنایی ندارد و کتاب با رویکردی کلامی وجانبدارانه تدوین گردیده بیان نمودند.
پس از سخنان دکتر حمامی، کشیش ژاک یوسف نظرات وانتقادات خود را نسبت به کتاب ارائه نمودند. توجه نکردن نویسنده به سنت شفاهی مسیحی در تفسیر متن مقدس، از جمله این نکات بود.
اخرین ناقد، دکتر جواد باغبانی بودند که برخی از نقدهای دکتر حمامی لاله زار وکشیش ژاک یوسف نسبت به کتاب را نپذیرفتند و نقدهای خود درباره کتاب را بیان کردند. از جمله نقدهای ایشان حجم زیاد کتاب بود. ایشان معتقد بودند که کتاب مناسب بود با حجم بسیار کمتری تدوین می شد. نقد دیگر ایشان این بود که از جهت مساله عصمت فراز و فرود پیامبران در متون مقدس یهودی مسیحی را اگر بنابه قول نویسنده، به منابع پیشینی نسبت دهیم همین اشکال را باید نسبت به قران نیز بپذیریم که نویسنده قطعا این را نخواهند پذیرفت. ایشان معتقد بودند که این فراز وفرود به دلیل جنبه‌های الهی و بشری پیامبران طبیعی به نظر می رسد.
در ادامه جلسه، دکتر عبدالرحیم سلیمانی به اشکالات مطرح شده از سوی ناقدین و برخی از پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.