عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

عدالت محوری در خدمت رسانی و نگاه ویژه به کشاورزی خانوادگی، جوانان، زنان و اقشار آسیب پذیر، حرفه ای گرایی و کثرت گرایی/مهم ترین رویکردهای آموزش و ترویج کشاورزی کشور

دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ :

عدالت محوری در خدمت رسانی و نگاه ویژه به کشاورزی خانوادگی، جوانان، زنان و اقشار آسیب پذیر، حرفه ای گرایی و کثرت گرایی /مهم ترین رویکردهای آموزش و ترویج کشاورزی کشور

در راستای برگزاری سلسله جلسات ارائه و ارزیابی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ واحدهای تابعه سازمان ، در جلسه ای که در روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه سال جاری با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع ، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و مدیران کل دفاتر ستادی در سالن شهید اسماعیلی راد سازمان برگزار شد، دکتر مویدی ، رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ، گزارش عملکرد سال گذشته آن موسسه را ارائه نمود.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات اظهار کرد: گزارش این معاونت با پیوستگی مطالب ارایه شده، بهترین و حرفه ای ترین فرمت ارایه گزارش عملکرد تا امروز بود که ماموریت ها و وظایف و عملکرد ترویج را کاملا تشریح کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از رییس و همکاران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: ما امروز جاده خاکی های ترویج را پشت سر گذاشته ایم و به نقطه همواری رسیده ایم که با سرعت زیاد تحول در آموزش و ترویج را شاهد باشیم.

دکتر خیام نکویی با بیان اینکه اگر بخواهیم به مفهوم واقعی تحولی در ترویج به وجود بیاوریم، لازم است با تمرکز بیشتری بر روی مجموعه فعالیت های تربیت کشاورزان آینده اهتمام ورزیم، افزود: از فرصت مطالعاتی در مزرعه تا کشاورزان آینده با اولویت بندی در این راه حرکت کنیم.

رییس سازمان تات همچنین ایجاد کمیته راهبردی اجرایی سازی سند تحول آموزش و ترویج کشاورزی را ارجحیت دانست و گفت: این کمیته پس از مطالعه دقیق آیین نامه های این سند و با جمع بندی نظرات استانها، بخشی از نتایج را در شورای تات و بخشی دیگر را در شورای معاونین وزراتخانه تصویب کند و با طبقه بندی و اولویت بندی طی یک برنامه عملیاتی پیش برود.

در این جلسه، دکتر علی اکبر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، محورهای اصلی گزارش عملکرد این مجموعه را در سه اقدام اساسی بهبود مولفه های اثرگذار برکارآمدی آموزش  ترویج، گزارش عمیکرد کلیه ی حوزه های کارکردی و برنامه تحولی سند تحول بنیادین نظام آموزش و ترویج سازمان تات در افق ۱۴۰۴ ارایه کرد.

وی ضمن برشمردن اهداف و ماموریت های معاونت آموزش و ترویج سازمان تات گفت: توسعه ی منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی بخش کشاورزی و منابع طبیعی و جوامع روستایی و عشایری کشور از طریق تدارک خدمات آموزشی و ترویجی تقاضا محور، روزآمد و دانش بنیان در رویکردی شبکه ای و هم افزایانه با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود به ویژه جلب مشارکت بخش غیردولتی از مهم ترین این ماموریت ها می باشد.

معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات، با اشاره به پیامدهای عبور از کشاورزی منبع محور به کشاورزی دانش محور، گفت: ارتقای دانش، مهارت و نگرش کشاورزان و تغییر رفتار حرفه ای آنان و همچنین افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری و در نهایت، تولید محصول سالم، حفظ منابع پایه، افزایش بهره وری و پایداری امنیت و اقتدار غذایی را در پی خواهد داشت.

دکتر مویدی با اشاره به رویکردهای موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در سال ۱۴۰۰ ، اظهار کرد: عدالت محوری در خدمت رسانی، اثربخشی و پیامدمحوری، مخاطب محوری، سازگاری و زمینه گرایی، نگاه ویژه به کشاورزی خانوادگی، جوانان و زنان و اقشار آسیب پذیر، صلاحیت محوری و حرفه ای گرایی، کثرت گرایی و جلب مشارکت حداکثری و تعاملات شبکه ای و مسئولیت پذیری و پاسخگویی  مهم ترین رویکردهای این موسسه هستند.

دکتر علی اکبر مویدی ضمن تشریح توسعه سطح پوشش خدمات ترویجی گفت: برای هر پهنه یک برنامه عملیاتی در نظر گرفته شده است و توسعه سازه های ترویجی از ۳۸۵۴ مورد در سال ۹۹ به ۴۷۵۹ سازه در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است. همچنین توسعه فعالیت های ترویجی نیز از ۱۴۰۹۹ مورد در سال ۹۹ به ۶۶۴۸۵ فعالیت در سال ۱۴۰۰ ارتقاء پیدا کرده است.

وی گزارش برگزاری دوره های ملی در شبکه آموزش کشاورزی (شاک) را از ۱۸۳ دوره در سال ۹۹ به ۴۱۸ دوره در سال ۱۴۰۰ و از ۱۲۸۱۰ نفر ساعت به ۲۹۲۶۰۰ نفر ساعت اعلام کرد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، درخصوص رسانه های آموزشی و ترویجی گفت: تولید ۳۰۰ عنوان اپلیکیشن، ۱۰۵ دقیقه انیمیشن و موشن گرافی، ۱۴۵ عنوان رسانه های نوشتاری استانی و ۸۶ عنوان ملی، ۱۳۰۸۰ دقیقه برنامه برنامه تلویزیونی ملی، ۱۲۸۰۰ دقیقه برنامه تلویزیونی استانی، ۵۰۳۰ دقیقه فیلم و مستندهای آموزشی، ۱۰۴۰ دقیقه میان برنامه و کلیپ، ۴۷۶۶۰۰۰ پیام کوتاه در سامانه پیام رسانه پات و راه اندازی سامانه کال سنتر در کل کشور از جمله اقدامات رسانه ای آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی افزود: ۹۴۱ برنامه انتقال یافته های تحقیقاتی، ۵۷۵۲۳ دوره ترویجی، ۴۱۴۶۳۶۹ نفر آموزش چهره به چهره، ۸۰۲۱ روز مزرعه، ۲۴۴۱ سایت الگویی، ۹۸۶ کانون یادگیری، ۱۸۶ طرح تحقیقی ترویجی و ۱۳۳۲ واحد نمایشی از جمله فعاالیت های ترویج دانش و فناوری کشاورزی این معاونت می باشد.

دکتر مویدی در خصوص توسعه ی صلاحیت و ارتقای مهارت های حرفه ای و شغلی، تعداد ۱۵۹۵۹۵۸ نفر روز آموزش مهارتی و ارتقای سرانه آموزش مهارتی بهره برداران از ۳۲ دقیقه در سال ۹۲ به ۱۲۶ دقیقه در سال ۱۴۰۰ و همچنین ارتقای مهارت های شغلی بهره برداران در قالب ۶۴ نفر تربیت بهداشت یار دام، ۴۳۱۲ نفر مهارت آموزی کشاورزان در مناطق کمتر توسعه یافته، ۳۳۹۰۶ نفر تربیت نیروی ماهر گلخانه، ۳۱۹ نفر تربیت حرص کار ماهر، ۱۰۳۵۱ نفر مهارت آموزی بهره وری آب و ۶۱۲ نفر آموزش کشاورزان منطقه مکران را برشمرد.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات از راه اندازی ۲۶۲ صندوق خرد محلی زنان روستایی و عشایری و ایجاد ۳۸۱۰ شغل و توسعه ۳۱۱۵ کسب و کار زنان روستایی و عشایری و همچنین انتخاب و آموزش ۶۳۷ تسهیل گر در بحث توان افزایی اشتغال محور زنان روستایی و عشایری کشور خبر داد.

وی درخصوص تربیت کشاورزان آینده کشور گفت: راه اندازی ۶۴ کانون جوانان روستایی و عشایری، مهارت آموزی ۷۹۲۴۳ کارکنان وظیفه نیروهای مسلح و کسب رتبه برتر طی چهارسال و ارتقای سرانه آموزش رسمی متوسطه کشاورزی در سال ۱۴۰۰ را از جمله اقدامات این معاونت در راستای تحقق اهداف تربیت کشاورزان آینده کشور معرفی کرد.

دکتر مویدی در پایان سخنان خود، سند تحول بنیادین نظام آموزش و ترویج کشاورزی در افق ۱۴۰۴ را در سه هدف کلان سیاست گذاری و بستر سازی فرهنگی توسعه سرمایه اجتماعی و توسعه صلاحیت حرفه ای کنشگران زنجیره ارزش کشاورزی تشریح کرد و اقدامات اساسی در راستای اجرایی شدن این سند تحولی را برشمرد.