عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

توسعه همکاری با بخش خصوصی دانش بنیان، فناور و کارآفرین و فراهم کردن زمینه مشارکت در اجرای برنامه های آموزشی و کارافرینی را از فعالیت های شاخص آن مرکز برشمرد

در راستای برگزاری سلسله جلسات ارائه و ارزیابی گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰   واحدهای تابعه سازمان  ،  در جلسه ای که در روز  یکشنبه ۱۱  تیرماه  سال جاری  با حضور دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع ، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و مدیران کل دفاتر ستادی  در  سالن شهید اسماعیلی راد سازمان  برگزار شد، دکتر سید داوود حاجی میر رحیمی ،  رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)  ، گزارش عملکرد سال  گذشته آن  مرکز را  ارائه نمود.

دکتر خیام نکویی ، معاون وزیر و رئیس سازمان طی سخنانی ضمن تشکر از مجموعه تلاش ها و  نتایج عملکرد مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) ، با اذعان به جایگاه برجسته آن مرکز در آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآزموده در مقاطع عالی  و  مدیران برجسته در طول  دهه های گذشته  ، تصریح نمود که در طی گذر زمان ، هرچقدر که از عمر این مرکز سپری میشد ، جهت گیری برنامه های آموزشی آن  مرکز دچار تغییر و تحول شد  و کاملا" در ریل آموزش های علمی – کاربردی قرار گرفت و همین امر باعث افزایش چشم گیر دانشجویان شد که عمدتا" نیز بعد  از فراغت از تحصیل ،  اشتغال پیدا میکردند و این امر یکی از مزیت های مهم مرکز آموزش امام بود.

وی ادامه داد : امروز که در مقطعی  حساس از عمر سازمان تات  قرار داریم ، همکاران محترم ، تا به امروز  ساختاری را  با چنگ و دندان حفظ کرده اند ، لذا ما در حال حاضر باید در حوزه آموزش ، یکسری ماموریت های  اختصاصی متناسب و هماهنگ  با وضعیت امروزین   تعریف کنیم  ، و در این راستا  احیائ  آموزش های کاربردی با  رویکرد " تربیت کشاورزان آینده "  یکی از این ماموریت ها  می تواند باشد  ، که مد نظر و توجه مقام عالی وزارت نیز قرار دارد   و  مغز متفکر این ماموریت و  رویکرد نوین  ،  باید مرکز آموزش امام خمینی(ره)  باشد.

دکتر خیام نکویی در این رابطه افزود : هنگامی که در راستای تربیت  کشاورزان آینده ، مراکز آموزشی در سطح تمامی استان های کشور  فعال میشوند ، ما به نهاد و به مغز متفکری نیاز داریم که  همه ظرفیت های استان را  رصد و مدیریت کند ، و این مهم می تواند مهم ترین ماموریت مرکز آموزش امام خمینی(ره)  باشد.

وی ادامه داد :  ماموریت دیگری که میتوانیم برای مرکز آموزش امام خمینی تعریف کنیم ، تربیت مدیران آینده برای بخش کشاورزی است ، زیرا  بزرگترین معضل و  خلائی که در سطح سازمانها و نهادهای اداره کننده بخش کشاورزی مشاهده  می کنیم ، فقدان مدیران ورزیده  و کارآمد است ، ما متخصصین برجسته با محوریت  سازمان تات فراوان در اختیار داریم ، ولی الزاما"  مدیران با کفایت و کارآزموده  نیستند ، این قابلیت (پتانسیل ) در بسیاری از افراد علمی و متخصص  وجود دارد ولی مهارت های مدیریتی  در آنها  بالفعل نشده است  .

وی افزود : ما باید بگونه ای عمل کنیم که هنگام  انتخاب مدیر برای یک مرکز یا موسسه ، تعداد معتنابهی مدیر متخصص ، توانمند و  آموزش دیده در اختیار داشته باشیم  ، لذا مرکز آموزش امام میتواند به نهادی محوری  برای تربیت و آموزش مدیران  با کفایت تبدیل شود ، بگونه ای که در  کل کشور اثرگذار باشد.

رئیس سازمان تات در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت : مرکز آموزش امام خمینی (ره) در حوزه ارائه آموزش های بین المللی ، ظرفیتی دارد که  هیچکدام از زیر مجموعه های وزارتخانه  دارای این ظرفیت نیستند ، لذا این مرکز  این قابلیت را دارد که به یکی از محورهای منطقه ای آموزش کشاورزی بین المللی تبدیل شود ، بنابراین فعال شدن این مرکز در حوزه ارائه آموزش های بین المللی ، میتواند ماموریت سوم مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)  باشد.  رئیس سازمان تات تاکید نمود که انتظار دارد که همکاران محترم سازمان ،  این ماموریت های  سه گانه برای مرکز آموزش امام را  با دقت نظر ، مورد مداقه قرار  داده  و در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

دکتر میر رحیمی رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) در گزارش خود  با اشاره به رویکردهای اصلی مرکز در زمینه های: توسعه همکاری ها با بخش خصوصی دانش بنیان، فناور و کارآفرین برای  فراهم کردن زمینه مشارکت هر چه بیشتر آنها در اجرای برنامه های آموزشی و طرحهای فناوری و کارآفرینی، حمایت از توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان، فناور و کارآفرین و توسعه تعاملات با اتحادیه ها، تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی، فعالیت های شاخص  را در قالب محور های ذیل ارایه نمود :

اقدامات مرتبط با ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی و افزایش کمی شرکتهای دانش بنیان و فناور و کسب و کارهای نوپای کشاورزی / توسعه فعالیت های آموزشی - ترویجی بهره برداران / توسعه آموزش های رسمی کشاورزی / توسعه آموزش کارکنان و مدیران  / برنامه ریزی و اجرای طرح «مهارت آموزی دانش آموختگان کشاورزی» / توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی / توسعه  همکارهای آموزشی با بخش های غیردولتی و دولتی

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)  فعالیت های شاخص در حوزه موارد فوق الذکر را بشرح زیر بیان نمود:

در حوزه آموزش بهره برداران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰۰۰ نفر روز آموزش بهره برداران پیشرو در سطح ملی و استان البرز بصورت مجازی و حضوری به مورد اجرا درآمد و از این نظر ، مرکز امام جزو  مراکز پیشرو  بحساب می آید. همچنین  برگزاری دوره های آموزشی اتحادیه های بخش کشاورزی و انجمن های علمی کشاورزی ، که  بخش دیگری از  این فعالیت ها بود.

برگزاری ۹ تور آموزشی، ترویجی و پژوهشی در حوزه تولید و مقایسه ارقام اصلاح شده سبزی و صیفی و ذرت و همچنین صنعت پیشرو کشاورزی(صنعت آبیاری، صنعت تولید محصول سالم و ...) با مشارکت بخش خصوصی دانش بنیان و فناور در مزارع و زیست بوم کارآفرینی مرکز امام، از مهمترین بخش های گزارش عملکرد مرکز امام بود. در سال ۱۴۰۰ برای اولین بار تور آموزشی خارج از استان البرز در حوزه دام سبک با مشارکت شرکت سپیدان کوثر در استانهای زنجان و کرمانشاه برنامه ریزی و اجرا شد.

دکتر میررحیمی در ادامه گزارش خود  افزود : در حوزه آموزش کارکنان و مدیران وزارت و در سطح ملی، در مجموع ۲۰۷ دوره آموزش کارکنان و مدیران با ۵۰۳۴۹ نفرروز آموزش برنامه ریزی و اجرا شد و مرکز  آموزش امام در رتبه اول مراکز آموزش و تحقیقات کشور قرار دارد. همچنین طرح شایستگی  مدیران پایه و میانی وزارت جهادکشاورزی  با مدیریت مرکز تحول و نوسازی اداری وزارت جهاد کشاورزی ،  توسط مرکز امام برگزار شد و در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری و سازمان دامپزشکی کشور نیز این طرح ، برنامه ریزی و اجرا شد.

وی در ادامه خاطر نشان نمود که دوره های مهارت آموزی دانش آموختگان کشاورزی،دستاورد آموزشی نوآورانه با مشارکت شرکت های دانش بنیان  در حوزه های  فناوری کشت بافت گیاهی( انواع روش ها و فنون نوین کشت بافت گیاهی)بمدت شش ماه ؛ فناوری پرورش و تولید سبزی و صیفی گلخانه ای( تولید کاهو فرانسوی در گلخانه مدرن به روش طبقاتی) بمدت شش ماه؛ فناوری تولید اسانس و عرقیات گیاهان دارویی(نعنا، کاسنی، شاتره، گزنه، آویشن و تولید و بسته بندی انواع اسانس های گیاهان دارویی)بمدت شش ماه؛ فناوری تولید نشاء سبزی و صیفی( تولید مدرن انواع نشاء سبزی و صیفی) بمدت چهار ماه برای بیست نفر از دانش آموختگان کشاورزی  به مورد اجرا درآمد و  دانش آموختگان موفق به  دریافت گواهینامه مهارت آموزی شدند.

رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در بخش دیگری از گزارش خود به طرح های تحقیقاتی  اعضای هیات علمی و مدرسین مرکز اشاره نمود و  اظهار داشت : در سال ۱۴۰۰ در مجموع تعداد ۹ طرح تحقیقاتی توسط مدرسین و اعضای هیات علمی مرکز انجام شد که در این میان اجرای طرح "طراحی فناوری نظارت و پایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان البرز" به عنوان طرح کاربردی و عملیاتی از افتخارات این مرکز می باشد که با مشارکت یک شرکت دانش بنیان برای سازمان جهادکشاورزی استان البرز انجام شد. همچنین سه طرح ملی شامل : ارزشیابی اثرات اقتصادی- اجتماعی تورهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی کشاورزان پیشرو کشور /  تحلیل و تعیین صلاحیت های حرفه ای مروجان کشاورزی کشور در قالب نظام نوین ترویج و ارزیابی اثربخشی آموزشی کانون های یادگیری کشاورزی در سال گذشته به اتمام رسید.

وی ادامه داد : از دیگر دستاوردهای مرکز امام در سال گذشته انتخاب دو نفر از مدرسین و اعضای هیات علمی مرکز به عنوان پژوهشگر و فناور برتر استان در میان کلیه دستگاههای اجرایی و تحقیقاتی استان البرز می باشد.

برگزاری کنگره بین المللی گیاهان دارویی مکانیزاسیون و فرآوری در روزهای ۲ تا ۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با مشارکت اتحادیه انجمن های علمی گیاهان دارویی ایران و برنامه ریزی و اجرای جشنواره ایده برتر و رویداد کارآفرینی در حوزه مکانیزاسیون و فرآوری گیاهان دارویی بخش دیگری از عملکرد پژوهشی مرکز امام بود که مورد اشاره قرار گرفت. در این رویداد و جشنواره تعداد ۱۵ استارتاپ و ایده برتر انتخاب و ضمن اهداءلوح و هدایای نقدی، مورد تقدیر قرار گرفتند.

دکتر میر رحیمی در پایان تاکید کرد که برنامه های آموزش کشاورزی و کسب و کارهای نوپای کشاورزی با همکاری پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی با جدیت تداوم خواهد یافت.

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی