عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در سال جاری در استان بوشهر

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، محمد باقر مهبودی اظهار داشت: این بیماری در همه آفریقا، منطقه بالکان، خاورمیانه و آسیا به صورت بومی وجود دارد و در کشور ما هم هر ساله شاهد تعدادی مورد مثبت می‌باشیم.
وی اهمیت این بیماری را در سرعت بالای انتشار در زمان انتقال انسان به انسان دانست و افزود: مرگ‌ومیر در بیماری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد در بین موارد مبتلا به بیماری است.
این کارشناس بهداشتی گفت: در حال حاضر واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد بنابراین تنها راهِ کاهش بروز بیماری در انسان‌ها، بالا بردن آگاهی درباره عوامل خطر و آموزش درباره اقدامات لازم جهت کاهش تماس با ویروس عامل بیماری است.

انتقال از طریق نیش کنه و دام آلوده


مهبودی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یک بیماری ویروسی است که معمولاً از طریق نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس با بافت دام آلوده در حین ذبح یا مدت‌زمان کوتاهی بعد از آن باعث ابتلای انسان گردد.
وی ادامه داد: تماس نزدیک با یک فرد بیمار، به دلیل وجودِ ویروس در تمام ترشحات بدنِ بیماران از جمله خون، ادرار، مدفوع و استفراغ، این امکان وجود دارد که انتقال انسان به انسان بیماری رخ دهد.
این کارشناس بهداشتی گفت: اگر در مناطقی هستید که کنه وجود دارد لازم است از لباس‌های دارای آستین و پاچه بلند و به رنگ روشن جهت تشخیص کنه بر روی لباس و پیشگیری از گزش استفاده شود.
وی بازدید مرتب لباس‌ها و پوست، پس از حضور در مکان زندگی حیوانات و در صورت مشاهده کنه، برداشت آن به روش صحیح و همچنین از بین بردن کنه در اسطبل‌ها را توصیه کرد.
مهبودی تاکید کرد: پوشیدن دستکش و لباسِ محافظ در زمان تماس با حیوانات به‌خصوص در زمان ذبح و قرنطینه دام‌ها قبل از ورود به کشتارگاه یا استفاده از آفت‌کش‌های مجاز دو هفته قبل از ورود دام به کشتارگاه ضروری است.
انتهای پیام/ م.ب ۲۰۲۰