عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان: ارتقا وضعیت بهداشت کار شاغلین بخش کشاورزی از دغدغه‌های مهم حوزه سلامت است

مهرداد ظاهری در نشست با کارشناسان بخش کشاورزی شهرستان دشتستان افزود: ارتقاء وضعیت بهداشت کار و مراقبت از سلامت شاغلین بخش کشاورزی نیازمند همکاری و مداخلات همه‌جانبه از سوی ارگان‌های مرتبط با حوزه کشاورزی است.
ظاهری تصریح کرد: رشد مکانیزاسیون و استفاده از ادوات و تجهیزات کشاورزی، استفاده از سموم دفع آفات نباتی، کودهای شیمیایی و... در بخش کشاورزی زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و حوادث شغلی گسترده‌ای در شاغلین بخش کشاورزی شده است که اهمیت بهداشت حوزه کشاورزی را بیش‌ازپیش می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: به‌منظور صیانت از شاغلین بخش کشاورزی در برابر مخاطرات شغلی محیط کار، اولین قدم شناخت مخاطرات، بیماری‌ها و عوارضی است که ممکن است سلامت آن‌ها را به مخاطره بیاندازد.
ظاهری همچنین گفت: نگهداری و بهبود حداکثر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان مشاغل مختلف از طریق پیشگیری از خطرات تهدیدکننده سلامت کارگران، مطالعه شرایط نامناسب محیط کار و اثرات سو آن بر تندرستی آنان بخش مهمی از وظایف ما است که بر اساس قوانین جهانی و قانون کار ایران به‌طورجدی به آن پرداخته می‌شود.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی عوامل تهدیدکننده سلامت در محیط کار به پنج گروه عمده عوامل زیان‌آور فیزیکی، شامل سروصدا و ارتعاش ناشی از کار با ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، گرما، سرما و پرتوهای غیر یونیزان خورشیدی به‌واسطه کار در فضای باز در مزارع کشاورزی تقسیم می‌شوند.
ظاهری همچنین گفت: عوامل زیان‌آور شیمیایی از دومین عوامل تهدیدکننده سلامت در محیط کار است که شامل، سموم دفع آفات، گازها و بخارات (در انبار علوفه دامی)، کودهای شیمیایی، گردوغبار (در فعالیت‌های نظیر درو کردن و شخم زدن) است.
وی بیان کرد: عوامل زیان‌آور ارگونومیک شامل شرایط نامناسب قرارگیری بدن حین کار (کار کردن با حالت کمر خمیده و یا به‌صورت نشسته روی زانو در زمان طولانی و یا ایستادن طولانی‌مدت)، ابزار کار نامناسب، حمل نامناسب بار (بلند کردن بارهای سنگین، حمل بار به روش ناصحیح) میشود.
کارشناس بهداشت حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: در کنار شناخت و آگاهی از مخاطرات شغلی، اجرای برنامه‌های مراقبتی در خصوص سلامت شاغلین و همچنین آموزش نحوه انجام صحیح کار و خود مراقبتی در برابر خطرات موجود می‌تواند تا حدود زیادی در سلامت کشاورزان، اثربخش باشد.
ظاهری تاکید کرد: دستیابی به اهداف فوق نیازمند مداخلات و تعاملات برون بخشی بین ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با کار کشاورزی است.
اولین نشست کمیته بهداشت کشاورزی شهرستان دشتستان با حضور اعضای کمیته، کارشناسان و مدیران شبکه بهداشت و درمان، اداره جهاد کشاورزی، شبکه دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست شهرستان دشتستان در محل شبکه بهداشت و درمان دشتستان برگزار شد.
انتهای پیام/ س.غ ۳۰۳۰