عمومی | دانشگاه تهران

دینداری اقتدار، عقلانیت و حکمت می‌خواهد / حوزه و دانشگاه در کنار هم قداست و اسلامیت محیط علمی را حفظ کنند / امروز باید معروف ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، به وجود آوردن شخصیت‌هایی مانند شهید بهشتی باشد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در اولین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه تهران، گفت: اولین دانشگاهی که در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر و در برابر مسئله قانون‌شکنی و هنجارشکنی حساسیت نشان داده و شورای امر به معروف و نهی از منکر در آن فعال شده است، دانشگاه تهران است؛ آن هم در زمانی که همه قوای سه گانه زیر پرچم ولایت داعیه پیاده‌سازی شعائر را دارند.
آیت‌الله صدیقی، آمران به معروف و ناهیان از منکر را انسان‌هایی دارای غیرت، احساس و محبت نسبت به دین، مرام، توحید، عدالت، عفاف و حجاب و خانواده‌شان و افرادی با رویکرد جهادی دانست و افزود: مسئولان ما امروز دارند جهادی کار می‌کنند و چارچوب ساعات اداری نیستند و تعطیلی ندارند. اسلام نیروهای جهادی و از خود گذشته می‌خواهد، کسانی که بتوانند از رفاه و منافع خود بگذرند.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه در کنار هم باید قداست و اسلامیت محیط علمی را حفظ کنند و ارمغان خون شهدا را پاس دارند، خاطرنشان کرد: بهترین و مقدس‌ترین محیط حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هستند؛ حوزه‌های علمیه که با کلام خدا و کلمات الهی سر و کار دارند و دانشگاه‌ها که با کار خدا سر و کار دارند.
آیت‌الله صدیقی در آستانه هفتم تیر ماه سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، تاکید کرد: امروز باید معروف ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها، به وجود آوردن شخصیت‌هایی مانند شهیدبهشتی باشد و بدترین منکر ما این است که در محیط حوزه و محیط دانشگاه، کانون‌های فساد وجود داشته باشد و اشخاصی در سنگر استادی به ترویج بی‌قیدی و لاابالی‌گری بپردازند و در چهره دانشجو ظاهر شوند اما هیچ تناسبی با ارزش‌های اسلامی و دینی نداشته باشند.
وی افزود: شهید بهشتی هم عالم بود و هم عامل و هم دارای ظرفیت لازم برای تربیت نسل جوان؛ ولی تقدیر الهی این بوده که با خونش هم چهره منافقین مورد نفرت جامعه قرار گیرد و هم انقلاب زلال شود. شهید بهشتی انصافاً موحد، خداپرست و جلوه حبی بود که خدا بر بندگانش دارد، به معنی واقعی کلمه همه را دوست داشت و در حلم و بردباری و تحمل مخالفین بی‌نظیر بود. ابعاد مختلف شهیدبهشتی ستودنی بود؛ وقتی از شهیدبهشتی صحبت می‌کنیم در واقع داریم از یک فرد ساخته شده در مکتب، یک عنصر مدیریتی برای جامعه اسلامی، یک انسان متعهد به جوامع بشری و یک مدیر و طراح سخن می‌گوئیم.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تاکید بر اینکه نهی از منکر مایه نجات است، گفت: فرهنگ قرآنی هم قانون‌شکنی و هنجارشکنی و خلاف شرع را محکوم می‌کند و هم سکوت در برابر فساد را. دانشوران و اندیشمندان و فرهیختگان باید جلوی قانون‌شکنی و هرج و مرج و خلاف شرع را بگیرند و اینطور نباید باشد که افراد سالم بدهکار باشند و خطاکاران طلبکار. بنابراین آدم‌هایی که موضع حق دارند باید بدون نگرانی و با اتکای به خدا، راه خدا را برای همه باز کنند.
وی افزود: در مسیر امر به معروف و نهی از منکر نباید حالت‌مان انفعالی باشد و نباید از جریان‌سازی‌ها نگرانی به خود راه دهیم. مومنی که می‌بیند گناه دارد انجام می‌شود اما عکس‌العمل ندارد، مومنی که در برابر ناهنجاری‌ها دافعه ندارد و نمی‌تواند جو دینی را صیانت کند، مانند مرده متحرک است. بنابراین دیندار بودن، اقتدار و قوت و عرضه و جسارت می‌خواهد و در عین حال، عقلانیت، حکمت، مدیریت، برنامه، سازماندهی و شبکه‌سازی می‌خواهد.