عمومی | دانشگاه شهرکرد

برپایی امر به معروف و نهی از منکر تحقق رسالت الهی و انجام مسئولیت بزرگ اجتماعی


برپایی امر به معروف و نهی از منکر تحقق رسالت الهی و انجام مسئولیت بزرگ اجتماعی
۰۲ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹ کد: ۴۸۴۲
تعداد بازدید: ۴۱۴


به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز چهارشنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۱، اولین نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه شهرکرد با حضور دکتر عزیزالله مولوی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر عبدالرزاق دانش، مدیر امور اداری دانشگاه و جمعی از اعضای این شورا در دفتر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهرکرد برگزار شد .

دکتر عزیزالله مولوی گفت: مقوله امر به معروف و نهی از منکر دو چهره دارد یکی اینکه ما یک شورا و یک ستاد امر به معروف و نهی از منکر داریم که دستورالعمل ها، شیوه نامه ها، پیشنهادها و بخشنامه هایی مرتبط با این فریضه را ابلاغ می‌کند که باید اجرایی شده و در خصوص آن گزارشی ارائه دهیم و دیگر اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک ضرورت عقلانی، شرعی و اجتماعی است که اگر می خواهیم زیستی سالم در جامعه داشته باشیم باید به ترویج کارهای نیک بپردازیم و زمینه و اسباب کارهای بد را کاهش دهیم .

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه افزود: یکی از ویژگی های جوامع بشری و الهی انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که از واجبات دینی و الزامات زندگی است .

دکتر عزیزالله مولوی با اشاره به اینکه در روایات آمده است اگر امر به معروف و نهی از منکر را کنار بگذارید، بدها بر شما مسلط می شود، ادامه داد: منظور از بدها تنها افراد بد نیست، بلکه شامل فرهنگ بد، باورها و رفتارهای بد، خصلت ها و ویژگی های بد، عواطف و احساسات سوء حاکم بر جامعه هم می شود .

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تاکید کرد: بنا داریم فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را در دانشگاه گسترش دهیم و باید امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک رسالت الهی و مسئولیت بزرگ اجتماعی تلقی کنیم .

دکتر مولوی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف و لزوم امر به معروف و نهی از منکر در خصوص آن، گفت: حجاب و عفاف از جمله مسائل مهم جامعه است که باید در دانشگاه هم به آن توجه ویژه شود ولی ضروری است بدانیم منکرهای دیگری هم مانند کم کاری از جانب اساتید، کارکنان و مسئولان وجود دارد که لازم است به کاهش آنها اهتمام ورزیم .

دکتر عزیزالله مولوی با بیان اینکه تعریف قالب ها و روش های جدید برای انجام بهتر این فریضه مهم الهی از جمله اهداف تشکیل این نشست است، افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر را که یک دستور قرآنی و تکلیف الهی است دست کم نگیریم و اگر به این مهم جامه ی عمل پوشیده شود بدون شک جامعه بهتری خواهیم داشت .

دکتر عبدالرزاق دانش در بخشی از این نشست گفت: باید به این روایت امام صادق(ع) که می فرمایند مردم را با عمل خود به نیکی دعوت کنید نه با زبان خویش، توجه کنیم؛ چراکه آنچه در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است امر به معروف و نهی از منکر در عمل است .

مدیر امور اداری دانشگاه با بیان اینکه هر اقدامی از طرف مدیران، انتقال دهنده پیامی به مجموعه است، ادامه داد: از جمله مواردی که در حوزه وظایف و اختیارات ما به صورت جدی در دستور کار قرار دارد بحث شایسته سالاری و رعایت عدالت است، البته که عدالت مقوله ایست که به قول شهید مطهری به نقل از امیرالمومنین علی(ع)، در مقام سخن بسیار فراخ و در مقام عمل بسیار سخت است .

دکتر دانش گفت: تبعیض و برخوردهای دوگانه از جمله منکراتی است که در مواردی شاهد آن هستیم و باید همه در مقابل قوانین برابر دیده شوند و زمانی که کار بر محور قانون باشد شفاف سازی هم وجود خواهد داشت .

مدیر امور اداری دانشگاه بیان کرد: حتما باید در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر جانب انصاف رعایت شود و در برخورد با افراد و انجام وظایف خود منصفانه برخورد کنیم .

دکتر رضوان صالحی، مدیر گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه شهرکرد، نیز گفت: هدف اصلی برای اینکه بتوانیم امر به معروف و نهی از منکر خوب و موثری در دانشگاه داشته باشیم، این است که انرژی و دید مثبتی را نسبت به دانشگاه در میان دانشگاهیان ایجاد کنیم .

دکتر رضوان صالحی در خصوص تحقق ایجاد دید مثبت در دانشگاهیان راهکارهایی از جمله: استفاده از سیستم ثبت بازخورد برای دانشجو نسبت به عملکرد اساتید و کادر اداری دانشگاه، بهبود خدمات رفاهی، برگزاری جلسات هم اندیشی با دانشجویان برای شنیدن نظرات و حرف های آنان، را ارائه داد .

سایر اعضای شورا نیز به بیان نظرات خود در خصوص مشکلات و مسائل موجود در دانشگاه و راهکارهای رفع آنها و روش های انجام موثرتر و بهتر امر به معروف و نهی از منکر پرداختند .