عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: اجراشدن اهداف مجمع سلامت تامین‌کننده سلامت جامعه است

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه، دکتر حیدر عزیز نژاد در نشست سومین مجمع سلامت شهرستان گناوه بیان داشت: تعریف سلامت، سلامت جسمی روحی و معنوی است، لذا بخش‌های بسیار زیادی در تامین سلامت نقش دارند.
سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خارج از حوزه بهداشت و درمان عوامل زیادی می‌تواند تهدیدکننده و تشویق‌کننده سلامت باشد.
وی عنوان داشت: حدود ۴۰ درصد از سلامت جامعه را سبک زندگی افراد تعیین می‌کنند که شامل فعالیت بدنی، کنترل استرس و سلامت روان، تغذیه مناسب و ... می‌شود.
وی اذهان داشت: سبک زندگی افراد تقریباً دو برابر بهداشت و درمان در سلامت جامعه موثر است.
دکتر عزیز نژاد عنوان داشت: حدود ۴۰ درصد دیگر نیز به مسائلی چون کنترل ترافیک، ایمنی راه‌ها، اشتغال، رشد اقتصادی و تولید، تضمین امنیت جامعه و ... مرتبط است.
وی تاکید کرد: بهداشت و درمان حداکثر ۲۰ درصد در سلامت جامعه تاثیر دارد و ما نیاز داریم افراد و عوامل زیادی فعالیت کنند تا کیفیت سلامت ارتقاء یابد.
دکتر عزیز نژاد عنوان داشت: وزارت بهداشت به‌عنوان متولی بهداشت در کشور یک هماهنگ‌کننده بین بخش‌ها و مردم است.
سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان داشت: مردم ما نشان داده‌اند اگر ما زیرساخت‌ها را آماده کنیم آن‌ها پیشران هستند، لذا آگاهی بخشی درزمینهٔ بیماری‌های غیر واگیر به آن‌ها یک اولویت است.
وی افزود: اولین عامل مرگ در ایران بیماری‌های قلبی عروقی است و نیمی از افراد بالای ۵۰ سال فشارخون دارند درحالی‌که تعداد زیادی از این افراد حتی از آن اطلاع ندارند؛ همه این‌ها نشان‌دهنده این است که ریسک فاکتورهای ایجادکننده این بیماری‌ها کنترل نشده است.
دکتر عزیز نژاد با تاکید بر این موضوع که فرد سالم با فردی که بیمار شده و درمان شده است متفاوت است گفت: در پاندمی کرونا متوفیان اکثراً از افرادی بودند که زمینه بیماری‌های غیر واگیر داشتند، فرد سالم با بدن سالم در مقابل بیماری‌های واگیر بیشتر می‌تواند مقاومت کند.

جامعه سلامت‌محور نشان‌دهنده موفقیت رسالت حوزه بهداشت است


رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رزم در بهداشت و نگه‌داشتن سلامت مردم بسیار سخت‌تر از رزم در میدان جنگ است و اگر ما موفق شویم جامعه را به سمت سلامت‌محور بودن سوق دهیم رسالت حوزه بهداشت را به‌جا آورده‌ایم.
دکتر عیسی صفوی عنوان داشت: ۷۲ عامل تهدیدکننده سلامت غیر از ویروس و قارچ و باکتری وجود دارد که ۸ مورد آن اولویت سازمان بهداشت جهانی است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بیماری‌های غیر واگیر، آلودگی هوا، تورم، اشتغال، آب و فاضلاب، عوامل پسماند و ... از عوامل تهدیدکننده سلامت هستند.
دکتر صفوی در سومین مجمع سلامت شهرستان گناوه اظهار داشت: متاسفانه از ۸ مورد، ۷ آیتم در استان بوشهر وجود دارد و ما امیدواریم فرماندار با سه بازوی کمکی خود (اندیش گاه سلامت، پیام‌گزاران سلامت و رئیس خانه مشارکت‌های مردمی) در راستای از بین بردن عوامل خطرساز موثر بر سلامت جامعه برنامه‌ریزی کند و هر سه ماه یک‌بار به دبیرخانه امنیت غذایی دانشگاه پس‌خوراند دهند.
رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: با توجه به اینکه شیب جامعه به سمت سالمندی می‌رود وضعیت سالمندان شهرستان گناوه درزمینهٔ بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی چگونه است و اگر از میزان کشوری بیشتر است برای آن برنامه‌ریزی شود.
دکتر صفوی اظهار داشت: وضعیت کارمندان شهرستان گناوه درزمینهٔ ۴ بیمار غیر واگیر که به‌عنوان اولویت شهرستان در نظر گرفته‌شده است رصد شود.


انتهای پیام/ ک.آ ۳۰۸۰