عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

جراح قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: جراحی بای پس یا جراحی قلب باز روشی برای نجات قلب بیمار است

دکتر شفیعی درباره جراحی قلب باز اظهار داشت: جراحی قلب باز (Open-Heart Surgery) مشکلات قلبی از جمله نارسایی قلبی، نقایص مادرزادی قلب، مشکلات دریچه‌ای قلب، آریتمی (ضربان نامنظم قلبی)، آنوریسم و بیماری عروق کرونر را درمان می‌کند.
وی در مورد نحوه انجام عمل جراحی قلب باز گفت: به‌طور متوسط عمل جراحی قلب باز بین ۴ تا ۶ ساعت ممکن است طول بکشد که در ابتدا بیمار توسط متخصص بیهوشی، تحت بیهوشی قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: این بیهوشی سبب می‌شود تابیماردر طول کل زمان عمل خواب باشد و به‌هیچ‌عنوان دردی را احساس نکند و جراح، برش ۸- ۱۰ اینچی در قفسه سینه ایجاد می‌کند و برای دسترسی به قلب، تمام یا بخشی از استخوان‌های قفسه سینه را برش می‌دهد و هنگامی که قلب قابل مشاهده شد، بیمار ممکن است به یک دستگاه بای پس قلب و ریه متصل شود که این دستگاه خون را از قلب دور می‌کند به‌طوری‌که جراح بتواند عمل را انجام دهد.
جراح قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: جراح از یک رگ و یا عروق سالم استفاده می‌کند تا یک مسیر جدید در اطراف رگ (شریان کرونر) مسدود شده ایجاد کند.
وی در مورد ادامه مراحل جراحی قلب باز گفت: جراح سینه را با سیم بسته و این سیم‌ها را در داخل بدن قرار می‌دهد؛ و در پایان عمل، برش اصلی بخیه می‌گردد و گاهی اوقات آبکاری استرنوم sternal plating (جناغ) برای افراد در معرض خطر، از جمله افراد با سن بالا و یا افرادی که جراحی‌های متعدد داشته‌اند انجام می‌شود. این زمانی است که سینه با ورق‌های کوچک تیتانیوم پس از عمل جراحی دوباره متصل می‌گردند.
عوارض احتمالی عمل قلب باز چیست؟
عضو هیئت‌علمی آموزشی جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد عوارض احتمالی عمل قلب باز گفت: برخی از عوارض شایع بعد از انجام عمل قلب باز به‌طور معمول در ساعات و روزهای اولیه بعد از عمل جراحی در بیمارستان بهبود می‌یابند و بیمار در بیمارستان تحت مراقبت و پایش کامل قرار می‌گیرد.
وی افزود: عوارض احتمالی بعدازاین عمل شامل خونریزی در محل برش و یا خود قلب، ضربان نامنظم قلب، آسیب به بافت قلب (ناشی از کمبود جریان خون به قلب)، مرگ، لخته شدن خون، سکته مغزی، تامپوناد قلبی (کیسه اطراف قلب با خون پر می‌شود) است.
مراقبت‌های بعد از عمل جراحی قلب باز
جراح قلب و عروق در بیمارستان قلب بوشهر در مورد مراقبت‌های بعد از عمل جراحی قلب باز گفت: پس از انجام عمل جراحی قلب باز بیمار احساس بهتری خواهد داشت و امکان دارد بین ۱۰ تا ۱۵ سال هیچ‌گونه مشکل قلبی برای وی پیش نیاید، اما در طولانی‌مدت ممکن تعداد دیگری از رگ‌ها دچار گرفتگی شوند و نیاز به عمل مجدد باشد.

سبک زندگی سالم، در پایداری نتایج درمان بسیار موثر است


دکتر شفیعی گفت: اگرچه عمل جراحی قلب باز خون‌رسانی به قلب را بهبود می‌بخشد، اما بیماری‌های زمینه‌ای عروق کرونر را درمان نمی‌کند.
وی تصریح کرد: نتایج اثربخش درمان، زمانی دوام خواهند داشت که بیمار مواردی همچون مصرف منظم داروها برای جلوگیری از لخته شدن خون را رعایت کرده و فشارخون، کلسترول (چربی خون) و دیابت خود را کنترل نماید.
دکتر شفیعی گفت: سبک زندگی سالم، در پایداری نتایج درمان بسیار موثر است، ازجمله رعایت مواردی مثل ترک سیگار، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، مانند رژیم غذایی دش (DASH)(یک برنامه غذایی که توسط سازمان ملی قلب، خون و ریه امریکا به بیماران توصیه می‌شود)، داشتن وزن متعادل، انجام تمرینات ورزشی به‌طور منظم، مدیریت استرس، علاوه بر تغییر در شیوه زندگی، در اغلب موارد یک برنامه باز توانی قلب توسط پزشک برای بیمار توصیه می‌گردد.
وی ادامه داد: توان‌بخشی قلبی، یک برنامه درمانی است که شامل تمرینات و آموزش‌های خاص می‌شود. این برنامه برای هر فردی بر اساس شرایطش به‌صورت خاص طراحی می‌شود تا عملکرد قلبی او بهبود یابد.


انتهای پیام/ م.م ۴۰۹۰