عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

بخش کشاورزی تضمین کننده امنیت غذایی پایدار در کشور است

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی تضمین کننده امنیت غذایی پایدار در کشور است

دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته جهادکشاورزی که در حاشیه مراسم افتتاحیه پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان البرز برگزار گردید. با بیان اینکه پیام شعار سال مقام معظم رهبری در بحث تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی و تاکیدی که در حوزه تولید داخلی داشتند رسالت خطیری را بر دوش سازمان تات نهاده است به پتانسیل های مناسب این سازمان و وزارت علوم در حوزه کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: می بایست با استفاده بهینه از این ظرفیت ها برای پاسخگویی به مشکلات و اولویت های بخش کشاورزی بهره مند شد.

دکتر خیام نکویی با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار این سازمان است بر ارتقاء و رشد بخش کشاورزی کشور با ورود و مشارکت فقط ده درصد از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به عرصه دانشی این حوزه اذعان نمود و گفت: بخش کشاورزی امروزه با عهده دار بودن ۱۸درصد از تولید ناخالص ملی، تضمین کننده امنیت غذایی پایدار در کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این موضوع که برای افزایش تولید در واحد سطح مسیری جز افزایش بهره‌وری نداریم افزود: در این راستای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، روش‌های ترویجی با اعزام کاروان های ترویجی در دستور کار است و در این طرح محققین و مروجین را به مناطق نیازمند، گسیل می‌کنیم .

دکتر خیام نکویی از راه اندازی اولین کاروان بهره‌وری در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: با عنایت به بازخورد مناسب این کاروان ترویجی دومین کاروان ترویجی در استان اردبیل راه اندازی شد و قرار بر آن است در هفته جاری سومین کاروان ترویجی در استان قم راه اندازی گردد .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اذعان بر اینکه با ایجاد این کاروان‌ها پای محققین و مروجین به عرصه‌های کشاورزی باز می‌شود افزود: با راه اندازی و اعزام کاروان های ترویجی به عرصه، ابهامات و سوالات کشاورزان در محل تولیدشان پاسخ‌داده‌شده و مشکلاتشان برطرف می گردد .

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره اجمالی به دستاوردهای این سازمان در دولت سیزدهم، از تولید و معرفی ۶۱ دانش فنی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی و انتقال آن به بخش خصوصی توسط محققین و پژوهشگران سازمان تات از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ضمن حمایت از ۲۲ شرکت دانش‌بنیان بخش کشاورزی در طول این مدت فعالیت سازمان تات، تعداد ۹۹ شرکت دانش‌بنیان در بخش کشاورزی نیز فعال‌شده است .

وی از فعالیت ۷۷ واحد فناوری جدید و تولید ۷ هزار تن بذر هسته اولیه محصولات زراعی، ۳ میلیارد دز واکسن و آنتی‌ژن و ۳۳ آفت‌کش کم‌خطر بعنوان دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه کشاورزی کشور نام برد و ادامه داد: نظارت بر تولید بذور گواهی‌شده محصولات زراعی با آماری بالغ بر ۴۰۰ هزار تن، کنترل کیفی ۲۵۰۰ مواد کودی برند فرموله شده و همچنین برگزاری ۲۰ دوره آموزشی، نوآوری و فناوری، ثبت ۴۵ پژوهشگاه، مشاوره با هسته‌های فناور و حمایت از تجاری‌سازی آنها و اتصال آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی کشور از دیگر اقدامات سازمان تات در دولت سیزدهم بوده است .

دکترخیام نکویی بابیان اینکه ۹۹ درصد تولید و تامین سالیانه بذر گندم و جو کشور متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، اذعان داشت: در حال حاضر با تولید و تامین ۹۹درصد بذر گندم و جو در کشور، سالانه حدود ۴۴۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود .

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی