عمومی | دانشگاه تهران

۲۵ خرداد؛ برگزاری همایش ملی «امام خمینی، انقلاب اسلامی و پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان جوامع مسلمان» در دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمد اسماعیل نباتیان دبیر علمی این همایش با بیان این مطلب افزود: امام خمینی (ره)، شخصیتی معنوی و سیاسی داشتند که بر ملت‌های مسلمان تاثیر عمیق به جا گذاشت و این عشق عمیق میلیون‌ها انسان مسلمان به امام راحل، کانون جاذبه‌ای برای پیوند میان مسلمانان فراهم کرده است. در واقع امام به انسان مسلمان یک هویت دینی مستقل از ایدئولوژی‌های مادی و سکولار حاکم بر جهان بخشید و در او یک شخصیت مبتنی بر هویت خودی ایجاد کرد که استقلال فرهنگی و اجتماعی را به ارمغان آورد.
وی افزود: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور از ظرفیت نخبگانی و اساتید بسیاری در تبیین اندیشه حضرت امام (ره) و تبیین نقش بی‌بدیل شخصیت امام در پیوند میان جوامع و ملت‌های مسلمان بهره‌مند است. در این راستا به مناسبت بزرگداشت سالگرد ارتحال امام (ره ) و با توجه به رسالت مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، این مرکز متولی برگزاری همایشی در بررسی نقش امام در پیوند میان جوامع مسلمان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی شد و در مسیر فرآیند اخذ مجوز از دانشگاه و ISC قرار گرفت که زمانی زیادی به خود اختصاص داد.
مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران گفت: در این همایش، محققانی از ۹ کشور با ارائه مقاله سخنرانی می‌کنند که ۵ نفر از کشورهای الجزایر، تونس، لبنان، عراق و جمهوری آذربایجان به صورت مجازی ارائه بحث خواهند کرد و محققان کشورهای یمن، پاکستان، هند و افغانستان و همچنین سه سخنران داخلی نیز به صورت حضوری در این همایش سخنرانی خواهند کرد. با توجه به موضوع ارائه‌دهندگان و سخنرانان، این اساتید از زوایای مختلف و با عنایت به محورهای همایش به ایراد سخن می‌پردازند.
دکتر نباتیان با بیان اینکه همه سخنرانان از اساتید دانشگاه و از چهره‌های آکادمیک در رشته‌های مختلف هستند، تصریح کرد: موضوعات این ارائه‌ها، بیانگر عمق اعتقادی این اساتید مسلمان به اندیشه و شخصیت امام راحل (ره) است.
دبیر علمی این همایش با اشاره به اینکه بیش از ۴۷ چکیده مقاله در این همایش دریافت شده است، اظهار داشت: این همایش در واقع، نقطه عزیمت طرح بحث در حوزه روابط و پیوند میان جوامع مسلمان است و ان شاالله در سال¬های بعد با تمهیدات بیشتر و اتقان بالا و استفاده از ظرفیت بیشتر اساتید جهان اسلام به بررسی نقش امام خمینی (ره) در تحکیم و گسترش و نهادینه کردن پیوند میان جوامع مسلمان خواهیم پرداخت.