عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان: انجماد یکی از بهترین روش‌های نگهداری مواد غذایی است

پریوش بهادری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: انجماد به معنای استریل شدن مواد غذایی نیست.
وی عنوان کرد: انجماد فقط رشد و نمو میکروب‌ها را به تاخیر می‌اندازد و بافت، رنگ، آبدار بودن و طعم فرآورده‌های گوشتی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بهادری اظهار کرد: به‌منظور رسیدن به بالاترین کیفیت در این محصولات لازم است، بسته‌بندی مواد گوشتی در فریزر به‌گونه‌ای انجام شود که کاملاً نسبت به بخار آب نفوذناپذیر باشند.
وی خاطرنشان کرد: کاغذهای مخصوص فریزر، بهترین گزینه برای گوشت، مرغ و ماهی هستند و فویل‌های آلومینیومی و پوشش‌های فریزری نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند، اما به‌راحتی پاره می‌شوند و بهتر است به‌تنهایی مورد استفاده قرار نگیرند و همچنین کیسه‌های فریزر و ظروف مخصوص فریزر نیز می‌توانند برای گوشت‌ها استفاده شوند.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تاکید کرد: بسته‌بندی باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ قسمتی از گوشت به‌طور مستقیم با هوای فریزر در تماس نباشد، در غیر این صورت مواد غذایی دچار سوختگی انجماد شده و رنگ آن‌ها در محل تماس تغییر می‌کند، پس بهتر است از پوشش‌های انعطاف‌پذیر برای پوشش دهی هر چه بهتر سطح استفاده کنید.
بهادری اظهار کرد: قطعات بزرگ لاشه‌گوشت تازه، ابتدا باید طی ۲۴ ساعت در دمای یخچال قرار بگیرند تا از فساد و ترش شدن آن‌ها جلوگیری شود و پس از سرد شدن، قطعات گوشت آماده برش، پوشش دهی و انجماد می‌شوند.
وی اضافه کرد: بهترین زمان نگهداری برای گوشت خردشده در فریزر ۴-۱۲ ماه و چرخ شده در فریزر ۴-۳ ماه عنوان کرد و گوشت قرمز پخته در دمای یخچال به مدت ۴-۳ روز و در دمای فریزر به مدت ۶-۲ ماه قابل نگهداری است.

انتهای پیام/ س.غ ۳۰۳۰