عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

جوانی جمعیت و تعالی خانواده لازم و ملزوم یکدیگر هستند



دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه در دومین نشست جهاد تبیین و حقوق خانواده گفت: جوانی جمعیت و تعالی خانواده لازم و ملزوم یکدیگر هستند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی، در این نشست دکتر محمود عباسی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده ‌گفت: کاهش رشد نرخ جمعیت یک موضوع مجرد و انتزاعی نیست بلکه یک مسئله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی گسترده و پیچیده است که باید به همه جوانب و زوایای آن نگریسته شود.

دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه تاکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی حوزه جمعیت باید مبتنی بر اصل تناسب و منطقه‌گرایی باشد.

وی گفت: جوانی جمعیت و تعالی خانواده لازم و ملزوم یکدیگرند. حاصل تعالی خانواده در پرتو ارزش‌های اخلاقی و پاسداشت کرامت انسانی موجد توسعه نرخ باروری و جوانی جمعیت است.

رییس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی افزود: بنابراین توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تشکیل خانواده و استحکام آن مبنای درستی برای تحقق این دو هدف متعالی است.

دکتر محمود عباسی در ادامه به تبیین هدف‌های هفت گانه سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده در نظام اسلامی پرداخت .

به گفته وی این اهداف شامل تحقق دیدگاه اسلام درخصوص اهمیت جایگاه منزلت و کارکردهای خانواده در نظام اسلامی، حمایت از تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده و پیشگیری از انحلال و فروپاشی آن، ساماندهی سیاست‌ها، خط مشی‌ها، قوانین و برنامه‌های کشور برای تشکیل، حفظ و استحکام نهاد مقدس خانواده، اصلاح نگرش عمومی جامعه و زدودن باورهای غلط نسبت به حقوق و وظایف اعظای خانواده، گسترش و تعمیق فرهنگ اصیل اسلامی در خانواده برای تربیت نسل سالم، با ایمان، مسئول و موثر در رشد خود، خانواده و جامعه، ایمن سازی خانواده از آسیب و بحران‌های اجتماعی و حمایت از خانواده‌های آسیب دیده هستند.

رییس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران خاطرنشان کرد: سیاست‌های اجرایی این اهداف و راهبردها می‌تواند گامی بلند در راستای تحقق تعالی خانواده و جوانی جمعیت محسوب شود.

وی با اشاره به ساختار ستاد ملی جمعیت خاطرنشان کرد براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از نظر ساختاری این ستاد  به ریاست رییس جمهور و عضویت برخی از وزرا و مسئولان عالی رتبه کشور است و وظایف و تکالیف دستگاههای مختلف نیز احصا شده و این امر نشان دهنده اهمیت استحکام و تعالی خانواده و جوانی جمعیت است.

دکتر عباسی با بیان این که جمعیت کشور رو به پیری است گفت: اگر تا دو دهه آینده گام‌های موثری برای رشد جمعیت برنداریم  پس از ژاپن، ایران دومین کشوری خواهد بود که با بحران پیری جمعیت مواجه می شود.

دبیر شورای اخلاق پزشکی دانشگاه در ادامه سخنان خود اجرای سیاست‌های کلی جمعیت که سازوکارهای تحقق آن در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است را لازم و ضروری برشمرد و بر وفاق ملی در این زمینه تاکید کرد.

در این نشست دکتر محمد روشن رییس پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی نیز به بیان سخنانی در زمینه باید‌های استحکام خانواده پرداخت.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: ۷۷۰۰ س.ع