عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول مرکز بهداشت بوشهر: خود مراقبتی سازمانی فرآیندی انتخابی، مشارکتی و فعال برای ارتقای سلامت سازمان‌هاست

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ زهرا رنجبر دهقان اظهار داشت: طرح ملی «خود مراقبتی سازمانی» با هدف افزایش و ارتقای سلامت در محل کار، خلق محیط فیزیکی و فرهنگ حمایتی و تشویق شیوه زندگی سالم برای کارکنان است.
وی بیان داشت: سلامت در محیط کار از اولویت برنامه خود مراقبتی سازمانی است و تغییر سبک زندگی و به‌تبع آن بهبود مشکلات موجود در این حوزه، ایجاب می‌کند تا با توانمندسازی کارکنان برای سالم زیستن و رعایت سبک زندگی و محیط کار سالم، تامین و توسعه سلامت کشور میسر گردد.
رنجبر دهقان افزود: هدف در این رویکرد، ایجاد محیط کار سالم از طریق اجرای برنامه‌ها و خط مشی‌های ارتقای سلامت در محل کار، خلق محیط فیزیکی و فرهنگ حمایتی و تشویق شیوه‌های زندگی سالم با همکاری کارکنان و کارفرمایان است.
این کارشناس مسئول تصریح کرد: برای تحقق این امر تشکیل شورای ارتقای سلامت، برگزاری کارگاه برنامه‌ریزی عملیاتی مشارکتی برای اعضای شورا، تدوین برنامه عملیاتی توسط شورا، اجرای برنامه‌های ارتقای سلامت تدوین شده در محیط کار و پایش و ارزشیابی برنامه توسط شورا می‌تواند به ایجاد محیط کار سالم کمک کند.
رنجبر دهقان تاکید کرد: مزایا و منافع اجرای این برنامه شامل بهبود عملکرد و بهره‌وری، کاهش میزان غیبت و مرخصی استعلاجی، کاهش میزان آسیب‌های شغلی و هزینه‌های مربوطه، افزایش روحیه، دلگرمی، انگیزه و رضایت کارکنان، بهبود تصویرسازمانی و شخصیت حقوقی سازمان، افزایش بازده آموزش و توسعه سرمایه‌گذاری و بهبود فرایند اشتغال و روابط بین فردی است.
کارشناس مسئول آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اظهار داشت: کارگاه آموزشی نحوه تدوین برنامه عملیاتی سلامت محیط کار جهت رابطین سلامت ادارات شهرستان بوشهر برگزار شد که در این برنامه ۴۵ اداره با شاخص ۷۲ درصد مشارکت می‌نمایند.
انتهای پیام/ا.س-۳۰۰۰