عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

استان سیستان و بلوچستان فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است /  به زودی در زاهدان دهکده نوآوری کشاورزی راه اندازی می شود

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان در سفر به استان سیستان و بلوچستان:

استان سیستان و بلوچستان فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است / به زودی در زاهدان دهکده نوآوری کشاورزی راه اندازی می شود

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان صبح روز ۱۲خردادماه سال جاری در سفر به استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی دارای ظرفیت هایی بی بدیل است که با بهره گیری از آن علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال می توان ارز آوری مناسب برای کشور را به ارمغان آورد. وی با اشاره به ظرفیت های بی بدیل کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: به زودی در زاهدان دهکده نوآوری کشاورزی راه اندازی می شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان، دکتر خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به همراه دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، طی بازدید از مرکز توسعه کسب و کارهای روستایی و کشاورزی در محل مرکز آموزش شهید خیابانیان، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری است و گسترش شیوه های کشاورزی پایدار، موثرترین روش در پیشبرد اهداف توسعه این بخش است.

وی افزود: این آمادگی وجود دارد که به منظور بهره گیری از ظرفیت های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان مجوز احداث دهکده نوآوری کشاورزی داده شود تا پژوهشگران استان با دراختیار داشتن تمام ظرفیت ها از این فرصت برای توسعه، بهترین بهره را ببرند.

معاون وزیر جهادکشاورزی  بیان داشت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است، باغبانی، زراعت، شیلات، دامداری، منابع طبیعی و استفاده از صنایع تبدیلی، مهمترین پتانسیل‌های توسعه و رشد کشاورزی و جذب سرمایه گذار در استان است.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در بخش دیگری از این سفر، در نشست شورای معاونان و مدیران سازمان جهادکشاورزی با اشاره به گزارش سفر سه روز خود به سیستان و بلوچستان اعلام داشت: استعدادهای ذاتی و بالقوه ای در زیر بخش های کشاورزی خصوصا موز، خرما، شتر شیلات و همچنین  زیر ساختهای بسیار مطلوبی در زمینه فعالیتهای تحقیقاتی و آموزشی در سطح استان وجود دارد که لازم است از آن در خدمت به بخش برنامه ریزی و اقدام شود.

وی  با تاکید بر این موضوع که مهمترین وظیفه ما خدمت به روستائیان، کشاورزان و تولید کنندگان واقعی است اظهار داشت: ما تلاش داریم امسال با توجه به شعار سال اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و تحقق اهداف دانش بنیان در بخش بیافتد و این مهم نیازمند به هماهنگی و همکاری مستمر سازمان تات و همه مراکز جهادکشاورزی و آموزشی است.

وی تصریح کرد: برای ارتقای کشاورزی دانش بنیان در کشور نیاز به تربیت کشاورزان آینده و توانمندسازی علمی آنان داریم.

دکتر خیام نکویی اظهار داشت: مصمم هستیم تا برای توسعه فعالیت های دانش بنیان در مراکز آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی و تمرکز همگانی برای اولویت بندی مشکلات در بخش کشاورزی، با تمام ظرفیت های موجود وزارت جهاد کشاورزی و استان‌ها گام های بلندی برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، اظهار داشت: این استان به دلیل دسترسی به بازارهای افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرح های بزرگ بخش کشاورزی با حضور سرمایه گذاران کلان کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

مهندس نیکبخت آمادگی در مراکز تحقیقاتی و آموزش و ترویج جهاد کشاورزی استان را ظرفیت مناسبی معرفی کرد تا در کنار سرمایه گذاران به تولید هر چه بهتر محصولات کشاورزی کمک نمایند و اثر گذار باشند.

گفتنی است،  در دومین روز از برنامه این سفر نیز از پارک ملی علم فناوری استان سیستان وبلوچستان در زاهدان بازدید شد. همچنین در سومین روز از سفر دکتر خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، دکتر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان و هیات همراه، از بزرگترین مجتمع شتر شیری جنوب شرق کشور در زاهدان بازدید کردند.

در پایان، با حضور معاون وزیر و رییس سازمان تات، در مرکز آموزش زاهدان، دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان به صورت حضوری برگزار شد.