عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

تحقیق و توسعه برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین/ تجاری سازی نخستین سویه ثبت شده ملکه زنبور عسل با نام "آرام ۹۷"

دکتر مختار مهاجر رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در جلسه ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰:
تحقیق و توسعه برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین/ تجاری سازی نخستین سویه ثبت شده ملکه زنبور عسل با نام  "آرام ۹۷"

در راستای برگزاری سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ واحدهای تابعه سازمان، در جلسه ای که با حضور دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر مخبر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و مدیران کل ستادی سازمان بصورت وبینار در محل سازمان برگزار شد، دکتر مختار مهاجر رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ آن موسسه را ارائه نمود.
دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان با تاکید بر اجرای راهبردهای کلان و جدید سازمان تات توسط موسسه ها و مراکز تحقیقاتی، از موسسه علوم دامی کشور به عنوان یک موسسه استراتژیک در حوزه حمایت از تولید مواد پروتئینی نام برد که با برداشتن یارانه ها ظهور و بروز فعالیتهای آن کاملاً مشهود تر شده است.
دکتر خیام نکویی خواستار افزایش شرکت های دانش بنیان در مجموعه حوزه علوم دامی کشور شد و اظهار داشت: می بایست تمهیدات لازم برای عملیاتی نمودن افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم دامی تا پایان سال جاری اندیشیده شود.
وی با اذعان بر این موضوع که سازمان تات از بخش خصوصی به عنوان مزارع  نوآورانه حمایت می کند، معرفی ۲۰ زمینه کاری در حوزه علوم دامی اعم از طیور، دام، خوراک دام، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار از سوی موسسه علوم دامی کشور با همکاری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برای راهبری ترویج در حوزه علوم دامی را خواستار شد.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه موسسه علوم دامی می بایست خوراک دام را بومی نماید و یکی از شاخص‌های ارزیابی موسسه در پایان سال ۱۴۰۱ میزان قدم های برداشته شده در مسیر عدم وابستگی کشور به خوراک دام وارداتی است، خواستار توقف طرح های بی خاصیت و غیر موثر در موسسه ها و مراکز تحقیقاتی کشور شد.
دکتر خیام نکویی بر حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد و راهبری تحقیقات ابریشم و طرح های تحقیقاتی مرغ آرین را از جمله وظایف موسسه علوم دامی کشور خواند و افزود: موسسه علوم دامی باید در برنامه راهبردی سال جاری خود معرفی آرین پلاس را در دستور کار داشته باشد و در بحث مرغ آرین منسجم و هدفمند عمل کرده و پیگیری نماید.
دکتر خیام نکویی، شتر را دام قرن آینده خواند و ضمن تاکید بر راهبری صحیح در مسیر بهره مندی از این ظرفیت در کشور توسط موسسه علوم دامی، از شتر بعنوان دامی که با کمترین علوفه و حتی در مناطق خشک و بی آب و علف می تواند پرورش یابد نام برد. وی همچنین به گاومیش به عنوان یک ظرفیت کم نظیر در استان خوزستان اشاره کرد و خواستار تبیین استراتژی درست در مسیر بهره‌برداری از این ظرفیت ملی شد.
در این جلسه دکتر مختار مهاجر رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گزارشی از فعالیت ها و دستاورد های شاخص این مجموعه در سال ۱۴۰۰ را ارائه داد و طی سخنانی، تدوین برنامه خود اتکایی در خوراک دام و طیور (ستاد علوفه)، کارخانه نو آوری "اکو دام تک"، مشارکت در تولید و توسعه دانش فنی محصولات فناورانه، ثبت ملی منابع ژنتیکی دامی(کمیسیون ثبت منابع دامی )، تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین را از جمله برنامه های سال گذشته در این موسسه برشمرد.
وی درادامه با اشاره به آمار فعالیت های پژوهشی یادآور شد: پروژه های مصوب ۱۴۰۰ (۶۰فقره) می باشد که موسسه ۳۰ فقره و استانها ۳۰ فقره را به خود اختصاص داده اند.
دکتر مهاجر به زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی علوم دامی اشاره کرد و از کارخانه نو آوری "اکو دام تک" بعنوان یکی دیگر از فعالیت های موسسه نام برد و افزود: نوآوری تولید و فرآوری خوراک دام، نوآوری تولید مواد ژنی دامی، نوآوری تولید مثل دام، نو آوری محصولات زنبور عسل، نو آوری تولید و فرآوری محصولات دامی، از جمله فعالیت های این کارخانه خواهد بود که با بودجه ۱۵میلیارد تومان و مساحت ۲۱۲۶متر مربع، به فعالیت خواهد پرداخت.
وی در زمینه تحقیق و توسعه مرغ لاین آرین مطالبی بیان داشت و گفت: از سوی مهندس دماوندی نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی به عنوان قائم مقام ایشان در امور تحقیقات و پژوهش برنامه ملی احیای مرغ لاین آرین منصوب شده است تا با کمک دیگر متخصصان از مراکز و دانشگاهها در راستای احیای لاین آرین و امنیت غذایی کشور، گام هایی بردارند.
دکتر مهاجر در ادامه گزارش خود به برگزاری آنلاین همایش ملی ارتقاء امنیت و سلامت تولید گوشت مرغ در اردیبهشت ۱۴۰۰ در موسسه اشاره و تدوین سند تحقیق و توسعه برنامه ملی مرغ لاین آرین توسط کارگروه آموزش تحقیق و توسعه برنامه ملی مرغ لاین آرین را از دیگر موارد انجام شده در سال ۱۴۰۰ خواند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تصویب برنامه خود اتکایی در خوراک دام و طیور ستاد علوفه به دلیل چالش های کمبود منابع خوراک دام و طیور، عملکرد برخی از علوفه های رایج، تغییر اقلیم و کمبود منابع آبی، تحریم و کاهش واردات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ برشمرد و اظهار داشت: تدوین و تصویب برنامه ارتقاء کمی و کیفی مرغ و تخم مرغ به دلیل چالش های سامان دهی فعالیت های تحقیقات و اجرایی در زمینه گوشت مرغ و تخم مرغ، بهره وری پایین در صنعت مرغ گوشتی و تخم گذار، تحریم و کاهش واردات، و بهره گیری از توانمندی های بخش های اجرایی تحقیقاتی از دیگر فعالیت هایی بوده که می توان به آنها اشاره کرد.
وی در ادامه به تکمیل دانش فنی تولید خوراک کامل از شاخ و برگ خرما به دلیل رویداد خشکسالی و کمبود خوراک دام  در زمینه غیر قابل استفاده بودن و معضل شاخ و برگ خرما به عنوان ضایعات باغی اشاره کرد. و افزود: توسعه فناوری سیلاژ خوراک کامل، تهیه نقشه وضعیت عناصر معدنی دام های چراکننده در پهنه های اقلیمی کشور، ایجاد زنجیره ارزش محصولات سالم مرغ بومی، تشکیل کمیسیون فنی ثبت منابع ژنتیکی دامی، حفاظت و اصلاح نژاد گوسفند زل مازندران از دیگر فعالیت های موسسه در سال ۱۴۰۰بوده که می توان به آن پرداخت.
دکتر مهاجر هویت بخشی و ثبت اسب کشور، صدور گواهی و شناسنامه، تست ژنتیکی و ثبت و تایید هویت، هویت بخشی و ثبت، تشکیل کمیته ملی و کارگروه های نژادی را از دیگر فعالیتهای موسسه در سال گذشته خواند و ادامه داد: اجرای برنامه اصلاح نژادی در شش ایستگاه مرغ بومی کشور، برنامه جامع تحقیق، توسعه و ترویج شتر تک کوهانه، ثبت چهار نژاد بز بومی به عنوان منابع ژنتیکی ملی، از دیگر اقدامات موسسه در سال ۱۴۰۰ می باشد.
وی از اصلاح نژاد گروهی گوسفند با مشارکت بهره برداران، اصلاح نژاد گروهی گوسفند سنجابی و گوسفند افشاری، انتخاب ژنومیک در گوسفند مغانی، تجاری سازی نخستین سویه ثبت شده ملکه زنبور عسل (آرام ۹۷)، طرح کلان اصلاح نژاد زنبو عسل کشور بعنوان دیگر اقدامات موسسه نام برد و انعقاد دو تفاهم نامه همکاری با کشورهای آذربایجان و جمهوری خلق چین در مورد همکاری تحقیقاتی، همکاری با موسسه  کشور آلمان در خصوص ثبت و جمع آوری دیتای دام سبک(پیگیری ثبت روز جهانی بز) را از جمله فعالیت های بین المللی شاخص موسسه برشمرد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در ادامه در خصوص برنامه های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج مطالبی بیان کرد و در زمینه بارگزاری ۵ اپلیکیشن در تالار ترویج، شرکت در برنامه های تلویزیونی، انجام فعالیت های زراعی در ایستگاه گاودشت در راستای درآمد زایی مطالبی را بیان کرد.
وی در ادامه به فعالیتهای مرکز رشد موسسه پرداخت و دریافت لوح تقدیر به عنوان پژوهشگر برتر یافته محور در سال ۱۴۰۰ توسط متخصصین موسسه، رونمایی از نخستین نژاد اصلاح شده دام و طیور و زنبور عسل(آرام ۹۷)، همکاری با اتحادیه ها و معاونت امور دام، همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، را از دیگر فعالیت های موسسه در سال ۱۴۰۰ خواند.

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی