عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

"اولین گردهمایی حضوری جهش تولید در دیمزارها" با حضور واحدهای تحقیقاتی فعال برگزار شد

اولین گردهمایی حضوری واحدهای تحقیقاتی فعال در جهش تولید در دیمزارها برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات دیم کشور، اولین گردهمایی حضوری جهش تولید در دیمزارها با حضور وبیناری دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان، دکتر ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، دکتر علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و روسای مراکز تحقیقات کشاورزی برخی استان‌های فعال در طرح جهش تولید در دیمزارها، بمنظور بررسی چالش‌ها، مشکلات و راهکارها در خصوص تولید هسته‌های بذری غلات، علوفه و دانه‌های روغنی دیم و پشتیبانی فنی جهش تولید، در روزهای ۳ و ۴ خرداد سال ۱۴۰۱ در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان طی سخنانی در این گردهمایی با اشاره بر اهمیت زراعت دیم بر لزوم تلاش همکاران در توسعه دانش بنیان دیم، جلب مشارکت بخش خصوصی و بر نفوذ دانش در عرصه های دیم تاکید نمود. وی در خصوص دانش بنیان کردن کشاورزی در حوزه زراعت دیم با توجه به همه پتانسیل های کشوراظهار داشت: مسئله تولید می بایست بصورت یک زنجیره کامل با تمامی جوانب آن، در نظر گرفته شود و با توجه به پتانسیل نوآوری در تمام بخش های زنجیره تولید در کشور، احیاء و بررسی اقتصادی گردد و همچنین ارزیابی اثر گذاری آن بر روی معیشت دیمکاران و امنیت غذایی، مواردی هستند که می بایست مدنظر و توجه قرار گیرند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان نیز در این گردهمایی اظهار داشت: اگر دانش و مسائل فنی موثر در تولید علم را به مزارع کشاورزان برسانیم می‌توانیم ناپایداری کشت دیم را کاهش دهیم.

دکتر جعفری با بیان اینکه این طرح یک طرح اثرگذار در حوزه دیم است و از سال گذشته تاکنون پیشرفت خوبی در سطح کشور داشته است تصریح نمود: تولید و توزیع بذر محصولات دیم یکی از مهمترین برنامه‌های طرح جهش تولید در دیم‌زارها است.

رئیس موسسه تحقیقات دیم نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ستاد و مراکز همکار، هدف از برگزاری این همایش ها (که از سال گذشته بصورت ماهانه آغاز شده است) را مرور اقدامات همکاران در حوضه تولید هسته های بذری جهش تولید در دیمزارها و اقدامات همکاران در پشتیبانی فنی طرح اعلام نمود که با عملیاتی که در سال جاری آغاز شده است، جهشی در تولید طبقات بذری پرورشی یک تا سه ایجاد شده است.

دکتر علیزاده افزود: چالش‌ها و اعتبارات مورد نیاز در این خصوص در همایش‌های ماهیانه با مراکز مطرح می‌شود و پس از بررسی و تایید ضرورت، به ستاد ملی جهش تولید منعکس می‌ گردد.

در ادامه این همایش، گزارش اقدامات و پیشرفت کار توسط معاونت موسسه دیم در سرارود و روسای مراکز تحقیقات استان های لرستان، کردستان، ایلام، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، خراسان شمالی، زنجان و چهار محال بختیاری ارایه شد.

در روز دوم گردهمایی، کارگاه آموزشی ماشین الات آماده سازی بستر و ادوات مناسب کاشت، تنظیمات و بکار گیری آنها در سیستم کشاورزی حفاظتی توسط دکتر یاوری و اصول به زراعی در تولید محصولات زراعی دیم توسط دکتر لطفی برگزار گردید.

دراختتامیه این همایش مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تات و با حضور دکتر جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان، به سوالات شرکت کنندگان در مسائل اعتباری و فنی پاسخ داده شد.