روابط عمومیها مرزگستر سازمانها هستند/ روابط عمومی در بحث جهاد تبیین دارای نقش کلیدی است
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران امروز یکشنبه اول خرداد ماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره روابط عمومی واحدهای دانشگاه تهران که در محل دانشکدگان علوم برگزار شد، با نقد نگاههای سنتی به روابط عمومی در برخی سازمانها که کارکرد روابط عمومی را محدود به حوزه اطلاعرسانی مینمایند، بر جاری و ساری شدن رویکرد تحلیلی در روابط عمومیها تاکید کرد و گفت: در دانشگاه تهران اعتقاد داریم که روابط عمومی الزاما یک واحدی نیست که به عنوان وکیل مدافع دانشگاه یا واحدهای دانشگاه ایفای نقش کند بلکه روابط عمومی باید یک نقش چندگانه ایفا نماید چراکه دانشگاه دارای ذینفعانی در داخل و بیرون دانشگاه است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: از روابط عمومی انتظار میرود که بتواند هم اخبار درستی را از واحدهای دانشگاه به محیط بیرون مخابره کند و هم اینکه بتواند با ایفای نقش واسط، خواستههایی که ذینفعان دارند را به زبان سازمان ترجمه کند و در اختیار مدیران واحدهای دانشگاه قرار دهد.
وی تمرکز بر مهارتورزی مدیران و کارشناسان روابط عمومی را مورد تاکید قرار داد و گفت: روابط عمومی در دانشگاه تهران دارای جایگاه مهمی است چراکه معتقدیم تصور مثبتی که مدیران و کارشناسان روابط عمومی میتوانند از دانشگاه تهران به جامعه و ذینفعان مختلف در محیط اجتماع مخابره کنند، دارای اهمیت ویژهای است.
دکتر مقیمی، نوع تصور و ذهنیتی که از عملکرد یک سازمان در جامعه ایجاد می شود را وابسته به عملکرد حوزه روابط عمومی سازمان دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات سازمانها با وجود اینکه دارای عملکرد موفقی هستند اما نمیتوانند توفیقات خود را در یک بسته قابل قبول، قابل فهم و قابل ادراک برای جامعه، عامه مردم و ذینفعان مختلف ارائه کنند.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به تاثیر و نقش روابط عمومی در میزان توفیق یا شکست مدیریت سازمانها اشاره کرد و گفت: بنابراین اگر میخواهیم زنجیره مدیریت را تکمیل کنیم، حتما باید نقش روابط عمومیها که در علم مدیریت از آنها به عنوان مرزگستر سازمان یاد میشود، مدنظر قرار گیرد. یعنی روابط عمومیها واحدهایی هستند که میتوانند مرز سازمان را توسعه دهند یا آن را محدود کنند.
رئیس دانشگاه تهران، اطلاعرسانی بهموقع و تعامل موثر بین روابط عمومیها با محیط جامعه را از مولفههای ایجاد تصویر ذهنی مثبت در مخاطبان دانست و تاکید کرد: بهترین و توانمندترین نیروها باید برای روابط عمومی گلچین شوند و در روابط عمومی افرادی بکار گرفته شوند که علاوه بر اشراف نسبت به کارکردهای روابط عمومی، قدرت تحلیل و تفسیر هم داشته باشند. روابط عمومیها باید تحلیل درستی از بازخوردهای سخنان و برنامههای مدیران سازمانها ارائه دهند تا بتوانند تاثیرگذاری خود را ارتقا بخشند.
دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنانش، نقش روابط عمومیها در بحث جهاد تبیین را نقشی کلیدی دانست و تصریح کرد: یکی از کوتاهیهایی که متاسفانه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی صورت گرفته، این است که نتوانستهایم تبیین مناسبی از مجموع عملکرد نظام مدیریتی جمهوری اسلامی عرضه کنیم.
وی اظهار کرد: گاهی اوقات در فضای مجازی با یک کلیپ که ممکن است وقت و هزینه چندانی هم برای آن صرف نشده باشد، به شکل هنرمندانهای طوری به عملکردهای نظام مدیریتی جمهوری اسلامی میپردازند که یک تصویر منفی ایجاد میشود. این درحالیست که متاسفانه با وجود امکاناتی که در اختیار داریم، نتوانستهایم در فرایند ارائه مجموع عملکرد نظام مدیریتی جمهوری اسلامی آنچنان که باید موفق باشیم.