عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

روز شمار هفته ملی جمعیت اعلام شد



مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن اعلام روز شمار هفته ملی جمعیت، گفت: ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت منوط به افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر فرناز اهدایی‌وند مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به این که هفته ملی جمعیت با شعار " ایران جوان بمان" نام گذاری شده است، اظهار کرد: جمعیت مولفه مهم و اساسی اقتدار ملی هر کشور است.



وی با اشاره به این که نیروی مولد و جوان به عنوان عامل پایایی یک کشور و یکی از پایه های مهم رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها  است افزود: قطعا هر جامعه ای برای پیمودن مسیر آینده نیاز به جمعیت جوان دارد.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی  با اشاره به آمارهای باروری در کشور تاکید کرد: دربند اول سیاست‌های کلی جمعیت کشور آمده است ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت منوط به افزایش نرخ باروری و افزایش جمعیت است.

وی افزود: میزان باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک زن در طول دوره باروری خود به دنیا می آورد بنابراین  نرخ باروری پایین تر از سطح جانشینی (کمتر از۲.۱) ازچالش های اصلی ما است.

وی با اشاره به این که الگوی سنی باروری نشان‌دهنده کاهش میزان باروری در همه سنین ازجمله گروه های سنی جوان است خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن، متوسط رشد جمعیت طی سال های اخیر کاهش داشته است و این روند کاهشی هشداری جدی برای جمعیت است.

به گفته دکتر اهدایی‌وند پیش بینی می شود که جمعیت  سالمند کشور در طی بیست سال آینده  حدودا دو برابر شود، در حالی که این روند در دیگر کشورها طی ۱۰۰ سال رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر این نکته که در حال حاضر کشور در پنجره فرصت جمعیتی قرار دارد و تا چند سال آینده این پنجره همچنان باز است عنوان کرد: کشور ما سال ها دارای جمعیت جوان بوده و همچنان لازم است با افزایش فرزندآوری این ثروت حفظ و صیانت شود.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی هشدار داد: سالخوردگی جمعیت در آینده و  اثرات منفی و ریشه دار آن بر جایگاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشودر منطقه و جهان اثر خواهد داشت.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت بهداشتی در ادامه  به سیاست های کلی جمعیت اشاره کرد و  گفت: در اردیبهشت  ماه سال۱۳۹۳ مقام معظم رهبری سیاست های کلی جمعیت  را در ۱۴ بند ابلاغ کردند و بر اساس آن لازم شدکه برای رسیدن به  جمعیتی پویا و بالنده و با تاکید بر نقش مهم جوانی جمعیت در پیشرفت کشور، برنامه ریزی جامع و سیاست های حمایتی برای اجرای برنامه ها با رویکرد ترویج فرزندآوری به منظورجلوگیری از پیری جمعیت و استفاده از پنجره فرصت جمعیتی انجام شود.

وی همچنین با بیان این موضوع که  در سال ۱۴۰۰ قانون " حمایت از خانواده  و جوانی جمعیت " برای حفظ و صیانت از جمعیت به دستور رییس جمهور ابلاغ شد تاکید کرد:  بر همین اساس با اجرایی کردن  و تبیین مفاد این قانون و با توجه به ظرفیت‌های موجود امیدواریم بتوان گام موثری در جهت دستیابی به جامعه ای پویا و بالنده برداریم.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده معاونت امور بهداشتی اظهار کرد: به دنبال ابلاغ قانون حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت در سال گذشته، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی فعالیت های خود را با راه اندازی " قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت" و تشکیل کمیته های  مختلف آغاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، روزشمارهفته  ملی جمعیت  به شرح ذیل  اعلام شده است:
شنبه۲۴/۲/۱۴۰۱ با شعار: در آرزوی فرزند
یکشنبه۲۵/۲/۱۴۰۱: فرزندتنهای من
دوشنبه۲۶/۲/۱۴۰۱ : خانواده دوستدار فرزند
سه شنبه۲۷/۲/۱۴۰۱:پدر و مادر حس خوب زندگی
چهارشنبه۲۸/۲/۱۴۰۱: زندگی سالمندی من
پنجشنبه۲۹/۲/۱۴۰۱:می خواهم زنده بمانم
جمعه۳۰/۲/۱۴۰۱: حمایت ازخانواده و جوانی جمعیت

انتهای پیام/
کدخبرنگار: ۷۷۰۱س.ق