عمومی | دانشگاه تهران

بازدید سفیر صربستان و رییس دانشگاه بلگراد و هیات همراه از کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ سفیر صربستان و رییس دانشگاه بلگراد و روسای ۴ دانشکده حقوق، امنیت ، حمل و نقل و مهندسی مکانیک این دانشگاه دیداری با دکتر فاطمه ثقفی ریاست  کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران داشتند.
در این بازدید که سفیر صربستان به همراه هیاتی متشکل از  دکتر ولادان جوکیک- رئیس دانشگاه بلگراد،دکتر ولادیمیر پاپوویچ- رئیس دانشکده مهندسی مکانیک،دکتر نبویشا بویوویچ- رئیس دانشکده مهندسی حمل و نقل، دکتر زوران میرکوویچ- رئیس دانشکده حقوق، دکتر ولادیمیر چتکوویچ- رئیس دانشکده امنیت این دانشگاه حضور داشتند ابتدا آقای دکتر جوکیک  رییس دانشگاه بلگراد، دانشگاه مذکور را معرفی کردند،سپس خانم دکتر ثقفی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، دانشگاه تهران را بصورت عام و قابلیتها،  خدمات و بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی دانشگاه را بصورت خاص از منظر کیفی و آماری  معرفی کرده و ارتباط آن با کتابخانه های دانشگاهی و وضعیت هر یک را تشریح کردند. در ادامه آقای دکتر جوکیک از وضعیت فعالیت کتابخانه در ایام کرونا و دیجیتال سازی منابع سوال کردند که در این زمینه فعالیتهای متعدد دانشگاه از جمله کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد  برای ارایه خدمات تمام الکترونیکی در دوران کرونا تشریح شد.
عضویت الکترونیک
امانت کتاب الکترونیک
دریافت مجلات از پایگاههای اطلاعاتی آنلاین
دریافت پایان نامه ها و دفاع دانشجویی بصورت انلاین
آموزش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و نرم افزارهای کتابخانه ای بصورت آنلاین
تسویه حساب آنلاین  و در مواقع خاص استفاده از پیام رسان با حدود ۱۸۰۰۰ مخاطب به عنوان کانال ارتباطی و ارسال منابع خاص مورد نیاز دانشجویان و مخاطبین نام بردند.
هر دو طرف  از توسعه همکاریهای دانشی فیمابین اظهار امیدواری کردند. در ادامه این دیدار، هیات دانشگاه بلگراد از بخش های مختلف کتابخانه مرکزی از جمله بخش  ارایه خدمات اطلاع رسانی به نابینایان ، تالار کتب نفیس و موزه کتابخانه مرکزی بازدید کردند.
در بخش نابینایان، انواع و اقسام روشهای  لمسی و صوتی سازی کتابها برای نابینایان در استودیو  تشریح شد.در تالار نفیس مجموعه های موجود  و تنوع و قدمت منابع برای مدعوین تشریح شد و در بخش موزه توضیحاتی از آثار خطی نفیس شاهنامه فردوسی،  ذخیره خوارزمشاهی  و نمونه اسناد خطی نفیس قدیمی و عکسها، کتب خطی آناتومی و جغرافیای ایرانی به هیات دانشگاه بلگراد ارایه شد .