عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس تغذیه بیمارستان سوانح سوختگی گناوه: تغذیه در ترمیم زخم‌های ناشی از سوختگی اطفال نقش مهمی دارد

فاطمه طاهری در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان سوانح سوختگی گناوه اظهار داشت: یکی از دلایل اهمیت توجه به تغذیه کودکان در هنگام سوختگی، احتیاج بدن کودکان به تامین مایعات و کالری بیشتر است.
وی تصریح کرد: باید در نظر داشت کودکی که سنش کمتر از دو سال است، حتی با ۱۰ درصد سوختگی در معرض خطر بیشتری نسبت به فرد بالغی با سوختگی یکسان است و می‌تواند دچار آسیب جدی (شوک) شود.
وی افزود: تبخیر آب در شیرخوار یا کودک خردسال شدیدتر بوده که به علت وسیع‌تر بودن سطح بدن کودکان نسبت به وزن آن‌ها در مقایسه با بزرگ‌سالان است، همچنین پوست بدن کودکان نازک‌تر بوده و عمیق‌تر آسیب می‌بیند که دفع متعاقب صدمه سریع بوده و کاهش پروتئین در تمام طول درمان ادامه یافته، مگر نیازهای کالری برآورده شود.
طاهری تصریح کرد: تامین کربوهیدرات برای مقابله با متابولیک (سوخت‌وساز) بالا در دوران سوختگی لازم است و با مقوی و مغذی کردن غذا می‌توان یک رژیم پرکالری و پرپروتئین برای کودکان تامین کرد، مقوی کردن غذا یعنی موادی به غذا اضافه کنیم که انرژی آن را بیشتر و مغذی کردن غذا یعنی موادی به غذا افزوده شوند که پروتئین، املاح و ویتامین آن را بیشتر کند.
وی بیان کرد: افزودن پودر مغزها، کنجد، کره، خامه و روغن‌زیتون از جمله مواردی است که می‌توان برای بالا بردن انرژی غذا استفاده کرد که موجب میشود بدون اضافه کردن حجم غذای کودک انرژی آن را بیشتر، باعث نرم شدن غذا می‌شود و خوردن آن را برای کودک راحت‌تر می‌کند.
طاهری با بیان اینکه تامین پروتئین برای رشد کودک نیز ضروری است تصریح کرد: افزودن شیر خشک به سوپ، ژله، فرنی، شیر، بستنی، استفاده از پنیر، تخم‌مرغ، انواع گوشت‌ها، جگر موادی هستند که علاوه بر انرژی، پروتئین غذا را بیشتر می‌کنند و  در سرعت بخشیدن به ترمیم زخم و خون‌سازی تاثیر قابل‌توجهی دارند.
وی تاکید کرد: باید توجه شود که به خاطر کوچک بودن معده کودک بهتر است تعداد وعده‌های غذایی او را زیاد و حجم هر وعده را کاهش داد.

انتهای پیام/ا.ش ۴۰۶۰