عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دشتستان: مادران قبل از باردارشدن وضعیت واکسیناسیون سرخک خود را بررسی نمایند

فضه امیری در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: سرخک یک بیماری ویروسی شدیداً واگیر است که نشانه‌های آن تب، آبریزش بینی، سرفه، سرخی چشم‌ها و جوشهای پوستی است و انتقال بیشتر توسط ذرات تنفسی است.
امیری تصریح کرد: بیشتر مادران در دوران کودکی به سرخک مبتلا شده یا واکسن تزریق کرده‌اند و در مقابل ویروس سرخک ایمن هستند، اما در صورت تماس مادر بارداری که از قبل واکسینه نشده و سابقه ابتلا در کودکی را نیز ندارد با فرد مبتلا، احتمال ابتلا بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن (MR) در دوران بارداری ممنوع است، اظهار کرد: در بارداری امکان تزریق واکسن سرخک وجود ندارد، زیرا واکسن سرخک حاوی ویروس زنده بوده و در بارداری خطرناک است.
کارشناس مسئول واحد سلامت خانواده شبکه بهداشت و درمان دشتستان به مادرانی که قصد باردارشدن دارند توصیه کرد: اگر نمی‌دانید که قبلاً سرخک گرفته‌اید یا واکسن آن را تزریق کرده‌اید یا نه، بهتر است قبل از اقدام به بارداری آزمایش خون انجام داده تا در صورت مصون نبودن واکسن تزریق شود و بعد از تزریق تا ۲۸ روز بارداری صورت نگیرد.
امیری تاکید کرد: اگر در بارداری در معرض ویروس سرخک قرار گرفته‌اید و بدن شما در برابر بیماری ایمن نبود با پزشک متخصص عفونی درباره تزریق ایمونوگلوبین برای جلوگیری از گسترش ویروس مشورت کنید.

انتهای پیام/ س.غ ۳۰۳۰