عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

شرط تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا اعلام شد

شرط تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا اعلام شد
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: افراد بالای هجده سال دارای سابقه ضعف سیستم ایمنی می‌توانند یکی از واکسن‌های نو ترکیب را به فاصله حداقل ۴ ماه پس از مرحله سوم به عنوان نوبت چهارم دریافت کنند .
دکتر علی گل محمدی؛  مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری ها دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بیان کرد: بر اساس آخرین دستورالعمل‌ وزارت بهداشت، افراد بالای هجده سال دارای سابقه ضعف سیستم ایمنی می‌توانند یکی از واکسن‌های نو ترکیب مانند اسپایکوژن، پاستوکووک پلاس و رازی کووپارس را به فاصله حداقل ۴ ماه پس از نوبت سوم به عنوان نوبت چهارم دریافت کنند .
دکتر گل محمدی گفت: ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی، ارائه گواهی از سوی پزشک متخصص است و اظهارنظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست .
وی افزود: تعریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ آی وی مثبت و بیماران تحت درمان با دیالیز هستند.
مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری ها درخصوص امکان تزریق دوز چهارم و پنجم واکسن کووید ۱۹ برای متقاضیان سفر بین‌المللی، تصریح کرد: افرادی که که سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر را تزریق کنند، با اخذ رضایت کتبی و آگاهانه و ارائه مدارک سفر می‌توانند دوز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تایید کشور مقصد دریافت کنند .

وی گفت: در این شرایط فاصله دوز سوم و چهارم حداقل یک ماه و فاصله توصیه شده بین دوز چهارم و پنجم ترجیحاً سه ماه است که در صورت اضطرار سفر، می‌تواند به حداقل یک ماه کاهش پیدا کند .
به گفته وی،  تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا در مراکز تجمعی واکسیناسیون تحت پوشش دانشگاه ایران در حال انجام است.
پایان مطلب//
مرضیه ره نورد