عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه توسعه هفتم

دانشگاه جامع علمی کاربردی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه توسعه هفتم همکاری می کند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر اصغر کشتکار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی و تعدادی از مدیران دانشگاه با دکتر بیات مدیرکل آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همکاران این مرکز، دیدار و گفتگو کرد.

در این جلسه که به میزبانی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد، دکتر بیات اظهار داشت: برای ایران که اقتصاد نفت محور دارد، تربیت تکنسین مهارتی بیشترین نیاز کشور می باشد و دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به ماموریت ویژه ای که دارد می تواند در این امر پیشرو باشد و این دانشگاه، خلاء نظام آموزش عالی کشور در حوزه آموزش های مهارتی را برطرف و مهارت های مورد نیاز را آموزش می دهد. برای تربیت تکنسین و نیروی ماهر و متخصص به دوره های پودمانی و ضمن خدمت نیاز داریم.

وی افزود: یک نقش بسیار مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی، تبیین کارکرد آن است، این امر می تواند با ارائه گزارش عملکرد دانشگاه، محقق شود.
دکتر بیات گفت: ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه جامع علمی کاربردی می تواند بسیار پررنگ باشد.
وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی کامل داریم با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری داشته باشیم.

در ادامه این دیدار، دکتر اصغر کشتکار ضمن اشاره به دیدار هفته گذشته هیات رییسه دانشگاه جامع علمی کاربردی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: در این دیدار، دکتر زلفی گل بیان کرد، دانشگاه جامع علمی کاربردی می بایست قطب تربیت تکنسین اعم از کاردان و کارشناس درمنطقه باشد و تاکید ویژه ای در مبحث جذب دانشجویان خارجی داشتند.

وی افزود: در حال حاضر آمار جذب دانشجوی خارجی ما سه رقمی و در حال افزایش است .
دکتر کشتکار در ادامه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بصورت ستادی است. در این دانشگاه سیاستگذاری و برنامه ریزی به عهده دانشگاه می باشد و مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت نیز اجرا کننده دوره های آموزشی هستند. اکثر مراکز آموزشی در این دانشگاه خصوصی است و بنا داریم باتوجه به تجیزات و امکانات بینظیر مهارت آموزی، مراکز دولتی را که در دوره ای تعطیل شدند را مجددا احیا کنیم.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: تکلیف این دانشگاه در برنامه پنجم و ششم، توسعه ۳۰ درصدی آموزش های مهارتی بوده ولی این امر محقق نشده است.
وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی به مدرک گرایی اعتقادی نداریم، بنابراین در این دانشگاه به آموزشها به صورت توسعه کیفی، هدفمند، پایدار، داخلی و بین المللی توجه شده است و برای پیشرفت، ارتقاء، ایجاد مشاغل دانش بنیان و مهارت محور و در تحقق شعار سال، باید این آموزش ها توسعه یابد.
دکتر کشتکار افزود: یکی از رویکردهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه آموزش های کوتاه مدت و تک پودمان می باشد. از آنجا که طول عمر مشاغل کم شده باید آموزش های کوتاه مدت نیز در نظر گرفته شود، دانشگاه جامع علمی کاربردی برای فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها که زمینه آشنایی با یک رشته را دارند آموزش های مهارتی کوتاه مدت در نظر گرفته که با آن می توان به بازار کار نزدیک تر شد.

دکتر کشتکار همچنین با انتقاد از نبود یک دستگاه متولی به عنوان شناسایی کننده و نیازسنجی در کشور، اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای رفع این نیاز، به کمک دستگاه های اجرایی و پیشنهاد آنان اقدام به تدوین برنامه درسی می کند و این دوره ها توسط همان دستگاه اجرایی و مرکز آموزش علمی کاربردی متقاضی اجرا می شود.
وی بیان کرد: برای سال تحصیلی جدید ۱۰۰ برنامه درسی با رویکرد مهارت آفرینی تدوین می شود و در حوزه مدرسان نیز جذب خبرگان در اولویت قرار دارد.

دکتر کشتکار در خاتمه اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی در طراحی و نیازآفرینی بخش آموزش های مهارتی در برنامه هفتم توسعه می تواند مشارکت نموده و نقش بسزایی داشته باشد.

در پایان این دیدار مقرر گردید کارگروهی متشکل از کارشناسان متخصص دانشگاه جامع علمی کاربردی و‌ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تشکیل و‌ موارد مربوط به نقش دانشگاه در حوزه آموزش های مهارتی و همچنین در تدوین مدل آموزش های مهارتی مورد نیاز بخش های مختلف کشور در برنامه هفتم توسعه ، بحث و تبادل نظر نمایند.