عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

روزه داری صحیح به پاکسازی بدن کمک می‌کند

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت :
روزه داری صحیح به پاکسازی بدن کمک می‌کند

معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر رعایت توصیه های طب ایرانی در گرفتن روزه، روزه داری صحیح را سبب پاکسازی بدن از مواد زائد و ارتقاء سلامت دانست .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از وبدا، حسین رضایی زاده با اشاره به فواید روزه داری از دیدگاه طب ایرانی، گفت: تدابیر مهمی در حوزه سبک زندگی وجود دارد تا در ماه مبارک رمضان در کنار تزکیه نفس و پاکسازی روح، سلامت جسم نیز تضمین شود چراکه قرار نیست روزه داری و روزه گرفتن باعث آسیب جسمی و عوارض ناشی از آن شود .
وی افزود: در داخل بدن مواد زائدی وجود دارد که با روزه گرفتن فرصت پاکسازی آنها فراهم می‌شود و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل بهار که بهترین زمان برای زدودن مواد اضافی از بدن است؛ روزه داری صحیح کمک زیادی به پاکسازی بدن می کند .
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مواد غذایی مختلف هضم یکسانی ندارند و باعث ایجاد مشکلات گوارشی در بدن می شوند؛ تاکید کرد: از مصرف غذاهای مختلف و متنوع در وعده افطار و سحر خودداری کنید، چرا که معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به درستی هضم کند. بخصوص اینکه معده مدت طولانی خالی بوده است و توان هضم حجم بالای مواد را ندارد. به عبارت دیگر باید مراقب بود به دلیل کاهش تعداد وعده های غذایی، دچار در هم خوری، روی هم خوری و با هم خوری نشویم !
این پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل بهار گفت: برنامه غذایی سحر و افطار باید متناسب با فصل بهار مقوی و سبک باشد. همچنین از مصرف غذاهایی که حاوی روغن زیاد هستند خودداری شود و بهتر است روزه داران از این نوع غذاها در ایام ماه مبارک رمضان کمتر استفاده کنند. استفاده از انواع خورشت های ایرانی برای ماه مبارک رمضان مناسب است و بهتر است از خورشت هایی استفاده شود که مواد غذایی ملین و رطوبت بخش مانند کدو و آلو در آنها استفاده شده است .
معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت همچنین توصیه کرد: بهتر است برای رفع عطش و غلبه بر خشکی بدن از شربت سکنجبین، گلاب و بیدمشک استفاده شود، خوردن چای و هندوانه در وعده سحر توصیه نمی شود. همچنین روزه داران به ویژه جوانان و افراد گرم مزاج و خشک مزاج، خواب روزانه داشته باشند و این خواب بهتر است نزدیک افطار نباشد .
دکتر رضایی زاده ادامه داد: قرار است در ایام روزه داری، روزه داران با کنترل شرایط روح و روان خود، خوش اخلاق هم باشند. بنابراین توصیه می شود در طول روز با بوییدن گلاب خنک و یا معطر کردن فضای منزل و محیط کار این آرامش را بدست آورند .
وی درپایان تاکید کرد: افرادی که سابقه بیماری های خاص مانند دیابت دارند برای جلوگیری از مشکلات و عوارض جسمی ناشی از روزه داری حتما با پزشک خود مشورت کنند .