عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

چهارمین وبینار رابطین مرکز آموزش‌های آزاد و خاص

چهارمین وبینار رابطین مرکز آموزش‌های آزاد و خاص دوشنبه مورخه ۲۳۱۲۱۴۰۰ از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰ به صورت مجازی برگزار شد.

چهارمین وبینار رابطین مرکز آموزش‌های آزاد و خاص روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ از ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵:۳۰ به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس محمد عادلی‌نیا، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و فرارسیدن عید نوروز، روند درآمدزایی دانشکده‌ها/آموزشکده‌ها را به صورت استانی و مراکز طی سال‌های ۹۷  تا ۱۴۰۰ اعلام و مقایسه کردند.

در ادامه، معاونین مراکز منتخب که بیشترین درآمد را طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کسب کرده بودند، به بیان چالش‌ها و ارائه پیشنهادها و تجارب خود پرداختند.

اهم چالش‌های مطرح شده در جلسه به شرح زیر است:

  1. زمانبر بودن بازگشت سهم مراکز برای پرداخت به مدرسین و عوامل اجرایی از جمله سهم نظام مهندسی و حق‌الزحمه استاد دوره
  2. پایین بودن نرخ حق‌التدریس اساتید دوره‌ها نسبت به نرخ حق‌التدریس در مراکز خصوصی
  3. با توجه به اینکه در برگزاری هر دوره به طور متوسط ۵۰ الی ۷۰ درصد از سود حاصله، صرف پرداخت هزینه‌های دوره می‌شود و بازگشت ۵۰ درصد پول به مراکز از طرف سازمان مرکزی، هیچ سودی برای دانشکده/آموزشکده برگزارکننده نداشته و در مواردی که تعداد فراگیر کم یا سود دوره کم باشد، مراکز جهت پرداخت حق‌التدریس مدرس و عوامل اجرایی دچار چالش شده و انگیزه‌ای برای برگزاری دوره ندارند.

برنامه استان فارس: علاوه بر ادامه داشتن روند برگزاری دوره‌ها و موارد انجام شده در سال ۱۴۰۰، برای سال ۱۴۰۱ آموزش مهارتی دانشجویان دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز را بر عهده گرفته است.

برنامه استان اصفهان: علاوه بر ادامه داشتن روند برگزاری دوره‌ها و موارد انجام شده در سال ۱۴۰۰، برای سال ۱۴۰۱ آموزش مهارتی برای کارکنان استخدامی شرکت‌های فولاد و ذوب آهن و همچنین انجام رتبه‌بندی کارکنان فولاد و ذوب آهن از نظر عملی و مهارتی در حال رایزنی است.

برنامه استان لرستان: ع لاوه بر ادامه داشتن روند برگزاری دوره‌ها و موارد انجام شده در سال ۱۴۰۰، برای سال ۱۴۰۱ آزمایشگاهی با عنوان تست کشش در مجموعه وجود دارد که ۶۰ درصد پروژه آن اجرا شده و نیازمند کمک مالی جهت تکمیل پروژه می‌باشد.

در پایان جلسه، رابط مرکز آموزش‌های آزاد و خاص استان قزوین نیز چالش‌های پیش روی استان را به شرح زیر عنوان کرد

نظام مهندسی استان قزوین در داخل مجموعه خود مرکز آموزش ثبت کرده، که ادامه روند همکاری را دچار مشکل کرده است.

طبق قانون جدید سازمان فنی و حرفه‌ای دادن گواهی‌نامه استانی حذف و تمام مهارت‌ها بایستی مطابق استاندارد اعلامی و همزمان در کشور برگزار شود که حل این مشکل نیازمند رایزنی است.